Är det möjligt att bygga takstolarna direkt på plats? Tänker främst ifall man inte har tillgång till kran.
 
Ja det är klart man kan, så har man väl "alltid" gjort innan det blev poppis att köpa färdigt från fabrik.
 
Det går (antar att du snickrar ihop takstolarna medan du reser) men det blir rejält mycket svårare att få dem lika.
Fördelen med att bygga på backen är att den första blir mall för resten.
Hur stora skall de bli?
 
Jag hade ju tänkt mig att kapa bjälkarna rätt på marken sen lyfta upp delarna och snickra dem på något temporärt bjälklag av plankor eller så. Just för att man kanske inte har en kran att tillgå och vill göra allt så billigt som möjligt på egen hand.

Hade väl tänkt mig 10 meter på huset kortsida, mansardtak, ~14 meter långt. Så 13 takstolar på ett ungefär.

Någon som snabbt kan skatta vad de 5 största träelementen i mansardstolen väger var för sig samt hela stolen totalt?
 
P
Bygga på plats låter jätte jobbigt och komplicerat. Bygg lokalt på plattan och lyft

Jag byggde 7meters takstolar i sommras
Visserligen bara med 14grader men jag kunde nästan lyfta dom själv från marken...
Men för att få upp dom på väggarna gjorde vi som Mikael_L här på forumet och hyrde en materiallyft (aka alp-lyft, http://www.ramirent.se/Sok/?Query=materiallyft) från Ramirent och vevade upp dom. Vi var bara två som fixade det hela med lyft/spikning/säkring.

Hittar tyvärr inte Mikael_L inlägget men jag tror att han lyfte 10meters stolar...
Man får dock tänka lite hur man ska göra med "logistiken". Man måste liksom lyfta upp nästan alla stolar på en gång så dom inte blockerar och sen sprida ut dom.. Dom är ju liksom bredare än vad huset är så dom måste ju lyftas på diagonalen.

Hittade
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro-3.html
 
Redigerat:
Kommunen lär vilja se papper på att dessa takstolar uppfyller konstruktionskraven.
Har en kompis som fick rätt stora problem med egenbyggda takstolar. Fick i efterhand gå till en konstruktör och försöka få papper på att de var tillräckligt för vad han redan byggt.

Kolla pris vad fabrikstillverkade kostar bara på skoj.
Jag skulle aldrig stå och snickra själv när du inser hur lite du sparar.

Låna 2 kompisar och en vanlig lastbil med lång kran några timmar. Väl investerade pengar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.