Hej alla!

Jag tänkte ge mig på att bygga en takfotslåda på huset efter att taket lagts om. Huset är drygt hundra år gammalt, och har gamla tegelpannor som vi återanvände. Taket lades om förra året och då revs den gamla takfotslådan bort (som tur var, tidigare ägare hade spikat ihop ngt av spånskivor och annat som troligen blivit över...) Takstolarna sticker ut ca 20 cm utanför väggen, och är i bra skick. Vissa ser man att de har fått lite fukt på sig tidigare, men efter takomläggningen så ska det vara torrt hoppas jag!

Men frågan är egentligen vad jag ska tänka på? Jag vet ungefär hur jag vill att det ska se ut, men några frågor uppstår;
- Hur stor springa ska jag ha mellan brädorna med tanke på ventilation?
- Hur är det med insektsnät, antar att jag bör ha det?
- Finns det ngn standard för dimensionen på brädorna, eller väljer man "bara" det som man tycker passar med måtten på överhänget, d.v.s. i mitt fall två brädor med ca 10 cm bredd (minus luftspringan).
- Hyvlat/ohyvlat?
- Skruva/spika? Smaksak kanske?

Ingen fasadbelysning ska fällas in, det enda som ska göras är att jag tänkte dra flexslang med nätverkskabel i lådan för att eventuellt kunna montera en accesspunkt och/eller kanske en kamera i framtiden.

Tacksam för svar och tillägg!
 
Ingen som har tips att ge gällande detta?

Tänkte ge mig på att beställa virke i veckan...!
 
Svaret blir som vanligt, en bild brukar oftast hjälpa till så man får en uppfattning om vad du ska ge dig in på.
Men några ord på vägen kan jag ge.

Mina takfotslådor är byggda av vanligt entums-virke, bredderna varierar lite men, antagligen satte man dom dikt an när kåken byggdes, sedan har virket krympt och några springor på runt 5 mm har uppkommit, så totalt är det väl ca tio mm luftspalt.

På de nya husen vi snickrar ihop på firman brukar det vara 16 mm springa för luftningen.
Insektsnät är väl att föredra om man vill slippa getingar, dock säger illasinnade rykten att plastnäten äts upp av getingarna så om man vill ha det tätt för inkräktare ska man satsa på nät i metall.

Om du ska måla med slammfärg så är ohyvlat virke att föredra, annars kvittar det nog

Spik eller skruv beror lite på vad du ska göra, stora skruv brukar betyda stora skallar vilket inte alltid är så snyggt, där föredrar jag nog huvudet från en spik, men att få ihop något där det inte svarar så är nog skruv att föredra.
 
Tack för tipsen!

Ska kolla på insektsnät i metall, blir väl en prisfråga! Det har inte suttit nät tidigare och med tanke på husets ålder så verkar det ju ha fungerat ändå, men när jag ändå håller på så kunde det vara vettigt tycker jag!

Tänkte svänga förbi bygghandeln idag och beställa virke och införskaffa färg och skruv. Det lutar åt skruv då jag av erfarenhet vet att jag inte är så bra på att spika "underifrån". Är väl en träningssak, men skruvdragaren bli nog lättare. ;-)
 
Jag har slutna lådor och det verkar ha funkat i 80 år.

Dom består av 25x95 spikade nästan ute i ytterkant på taket och i den en liggande 25x180 in mot väggen där den vilar på en 25x45 som sitter på väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.