Tänkte bygga tak över altanen och funderar lite på hur man räknar på bärighet osv?
Bor uppe i norrbotten så det kommer ju en del snö under vinter-halvåret.
Såhär är min tanke på taket.
45x170mm impr som reglar. Blir 5stycken. på en längd på 5meter.
o dom tänkte jag fästa i balkskor i husfasaden.
Sen har jag tänkt köra ner 3st pelare fram på 95x95mm som reglarna vilar på.
Reglarna kommer bara 3meter långa. och sen överlappa med 45x45 mm och sen plåttaket på detta då.

så taket kommer totalt bara 3x5meter alltså


Är detta något som kommer hålla till vintern? eller måste man komplettra nånstans för att få det stadigare????
 
Det beror om du känner för att skotta av det eller inte ... (skämt)

Det är inte helt okomplicerat, jag räknade lite med moälvens limträprogram när jag gjorde
bärlina och stolpar, ångrar i vinter att jag inte använde det till reglarna med ...

Har 2x170x45 som stolpar på ett spann på 5m dock limträ emellan dessa.
 
mythic skrev:
Tänkte bygga tak över altanen och funderar lite på hur man räknar på bärighet osv?
Bor uppe i norrbotten så det kommer ju en del snö under vinter-halvåret.
Såhär är min tanke på taket.
45x170mm impr som reglar. Blir 5stycken. på en längd på 5meter.
o dom tänkte jag fästa i balkskor i husfasaden.
Sen har jag tänkt köra ner 3st pelare fram på 95x95mm som reglarna vilar på.
Reglarna kommer bara 3meter långa. och sen överlappa med 45x45 mm och sen plåttaket på detta då.

så taket kommer totalt bara 3x5meter alltså


Är detta något som kommer hålla till vintern? eller måste man komplettra nånstans för att få det stadigare????
Läser lite nogrannare nu, förstår inte riktigt.

5 st reglar på 5m = cc120 ? Skulle säga att det är klent. Har själv cc100 (3,5 meters) och jag skottade 2gg under denna vinter (Stockholm)

95x95 har en tendens att skruva sig om det är tre meter. 45x95x2 brukar rekomenderas (har sett att sånt slår sig med) kanske bättre med bredare

Överlappa med 45x45 antar jag du menar reglarna men jag saknar den främre bärlinan i så fall. Dvs den mellan stolparna som reglarna ska vila på
 
har gjort en liten skiss så kanske man får liiite mer klarhet i hur jag tänkt mig. och hur det ser ut.

skiss.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.