Är sprillans ny på detta forum även om jag har ägnat åtskilliga timmar åt att lystet läsa igenom spaltmeter av kloka och lärorika frågor och svar. Över till frågorna:
1) Vi skall bygga till vårt gamla torp till våren och tänkte bl.a. göra en slags sval.
Tanken är att den skall kylas med luft som vi tar in i markhöjd, sedan leder ca 20 meter under marken i rör där den förhoppningsvis kyls ner. Från svalen finns det motsvarande luftrör som mynnar på taket. Förhoppningsvis skall det det hela funka med självdrag. Kommer det att funka, vad tror ni? (idén kommer från tidningen Land)
2) Hur tjock isolering bör vi ha i väggarna, räcker en 95a?
Målet är att temperaturen i svalen skall ligga någonstans mellan 10-15 grader, svalen är placerad mitt i huset
 
1.) Det bör funka om du lägger röret ~ 1 m ner i marken. Har du en länk till artikeln i Land? ???

2.) Satsa på åtminstone 95 + 45 mm. Tänk på att ev. diffspärr ska placeras på den varma sidan. ;)
 
Tack för svaret
1) Länk, nej tyvärr. Jag läste det för ett par år sedan och minns tyvärrr inte vilket nummer det var. Har inte ens refflekterat över om Land finns på nätet, måste kolla...
2) Diffspärr, just ja, det hade jag faktiskt inte tänkt på men det bör man ju förståss ha.
I ena änden kommer det att gränsa mot badrummet och där lär väl tätskiktet vara diffspärr så det räcker.
 
Hej

Det finns en bra bild på det i boken:
Husets ABC sid. 333

Vet inte om den finns på nätet :)
Men det är ungefär som du beskrivit det.
Tänk på att ha fall på röret FRÅN huset.


Said
 
Hej!

Det kommer säkert att fungera och som "Said" skrev så tänk på att ha fall från huset! Fuktig uteluft kyls ner i röret och vattenångan kondenserar, det blir rätt många liter / dygn som ska ta vägen någonstans....

Tänk också på att damm/pollen/insekter mm kommer in i röret med tiden och bildar tillsammans med fukten en mindre trevlig beläggning på insidan av röret. Luften i i skafferiet (som når matvarorna) går genom denna sörja......

/Ingenjören
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.