Den tekniken har använts i USA för att styra bandsågar genom stora block för att såga ut spant så visst går det, men lär kosta en del alternativt ta en jäkla tid att bygga.
Här i Sverige kör vi med Logosols kedjesågar istället t ex för Ostindiefararen Göteborg. Ja, kopian då förstås *S*

/Kent
 
Är säkert inte alls så svårt att bygga själv. Skulle tippa på att liggunderlag och några utblås så fungerar det. Fast det är klart det krävs säkert lite trial&error innan man får det 100.

Frågan är ju om det är värt att hålla på för 1400 spänn som den lilla kostar, möjligen att frakten blir svår att få rimlig.
 
Jag har hittat en del byggbeskrivningar som jag är frestad att prova nån gång. Ser rätt enkelt ut - för enkelt? I vart fall är principen enkel. En figur är fysiklärare och brukar låta eleverna bygga som lab med materialbeskrivning {plyfa, plastfolie, mutter + bricka, vävtejp} och lövblås. Detta påstås bära hundratals kg eller i vart fall en av hans elever..., så då borde det vara överkomligt. Det hela verkar i vart fall vara välkänd och sedan länge beprövad teknik.

Jag tänkte flytta en bandsåg på ett par hundra kg. Var hittar du en Hoverpad för 1400?
 
Dom här kan tekniken -http://www.solving.com - flyttar flera hundra ton på luft-film
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.