Hej!

Har några frågor om vad som gäller när man bygger nytt fritidshus. Jag skulle vilja ställa upp en riktigt liten stuga, typ friggebod, på vår fastighet men ca 3 km från bostadshuset. Denna skulle användas som campingstuga helt utan el och vatten. Som toa funderar jag på en paketeringstoalett, och det som behöver komposteras skulle jag i så fall kompostera i komposten vid bostadshuset. Finns det någon som vet om en kommun alls godkänner ett sådant här projekt nuförtiden, eller MÅSTE man alltid ha avlopp etc även om det endast rör sig om en campingstuga för friluftsliv? Kan det faktum att komposten skulle befinna sig 3 km från toaletten ställa till det?

Vad gäller förresten för friggebod så långt ifrån huset? Krävs bygglov etc då? Måste man göra en ny tomt?

Skulle vara väldigt tacksam om någon som är mer insatt i reglerna ville hjälpa mig med synpunkter!
 
Redigerat:
är detta inom detaljplanerat område då ?

Annars torde det inte vara ågra problem alls om du bygger en liten stuga till på din fastighet
/K
 
Komposteringen låter lite konstig.
Man ska nog skilja på latrinkompost och hushållskompost.
Är det samma tomt är det inga problem att slå upp en friggebod. det står ingenstans jag sett hur nära huset det måstee vara.
 
Är det verkligen tomtmark? 3 km är en bra stor tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.