Hej,

Jag är skogsägare i Västerbotten och vill bygga en mindre stuga (15kvm) i min egen skog som en enkel utflyktsstuga, då jag är passionerad naturmänniska (svampplockning, fotografi osv). Platsen är inte i direkt anslutning till någon annan bebyggelse, utan är ungefär en halv kilometer in i skogen från byn där jag bor. Stugan skulle byggas på enklaste möjliga vis med billigt begagnat material.

Min undran är: Måste jag söka bygglov för detta? Jag har verkligen ingen lust att behöva stycka upp en tomt och betala en massa för bygglov när jag själv äger den mark där den skulle stå, det känns ju befängt. Den enda som rimligen borde kunna bli störd av att det står en stuga där är ju jag.

Så vad gäller i detta fallet? Finns det något sätt för mig att komma undan bygglov och allt vad det innebär?

Tack på förhand!

Per
 
Du kommer nog få bättre svar än mitt. Stugan i sig är ju bygglovsfri som friggebod. Men, jag tror att det då krävs att det redan finns en byggnad på fastigheten.

Hade det varit jag och jag tolkar din beskrivning rätt så hade jag struntat i allt vad bygglov heter och byggt för glatta livet.
 
Bygger du ett hus som används för "gårdens drift" behöver du inget bygglov, kanske behöver du en "vilkoja" för ditt arbete i din skog.
 
  • Gilla
viggo007 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inget om detta egentligen, men har uppfattningaen att om det gäller ekonomibyggnader,
som behövs för driften/skötseln av en jordbruks- eller skogsbruksfastighet så gör man det som nyttan kräver.

Så om "kojan" behövs som raststuga, vilorum, förvaringsbod eller liknande bör det vara ok.

Här är en kort genomgång
http://www.lrf.se/Medlem/Politik--Paverkan/Aganderatt-och-markfragor/Undantag-for-krav-pa-bygglov/

Och en massa rättsfall
http://www.lrf.se/PageFiles/99752/PM undantag bygglov ekonomibyggnad nov 2012.pdf


Förresten: Välkommen till bygga Hus-forumet PerHolger :)
 
perholger skrev:
Min undran är: Måste jag söka bygglov för detta? Jag har verkligen ingen lust att behöva stycka upp en tomt och betala en massa för bygglov när jag själv äger den mark där den skulle stå, det känns ju befängt. Den enda som rimligen borde kunna bli störd av att det står en stuga där är ju jag.
1. Du behöver inte stycka av en tomt för att få bygglov.
2. Om ingen skulle behöva betala för bygglov på egen mark blev det inte många kvar att betala...
3. Naturen kan bli störd. De som använder din skog också.
 
  • Haha
viggo007
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag kan inget om detta egentligen, men har uppfattningaen att om det gäller ekonomibyggnader,
som behövs för driften/skötseln av en jordbruks- eller skogsbruksfastighet så gör man det som nyttan kräver.

Så om "kojan" behövs som raststuga, vilorum, förvaringsbod eller liknande bör det vara ok.
Så kan det vara. Dock kan det kanske bedömas att när ägaren bor 500 meter från räknas inte den personliga nyttan som större än de negativa konsekvenser byggnaden medför.

Eftersom TS bor i Västerbotten är nog reglerna lite mindre strikta än här jag bor.
 
Kolla med kommunen om vad som gäller....

Alternativt bygg kojan på hjul så du kan flytta den enkelt med din bil / traktor så borde du komma runt alla bygglov, och också ha möjligheten att flytta kojan dit du verkligen behöver den...
 
En flyttbar koja behöver tillfälligt bygglov, om den ställs upp längre tid Förutsatt att det behvs bygglov för en mer permanent konstruktion, alltså.

En rastkoja/verktygsbod/verkstad/förvaring för skogsbrukets behov kräver inget bygglov. Att gå 500m med huggarutrustning i djup snö för att ta rast/fila sågen/dricka kaffe är ingen höjdare.

Bygg inte nära vatten!
 
-MH- skrev:
/fila sågen/
Just det har nog ingen någonsinn gått mer än 10 meter för att göra.
 
  • Haha
Civilpolisen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.