Jag har funderingar på att bygga ett bord att ställa på altanen istället för att köpa ett dyrt. Hur ska jag gå tillväga? Jag har inte mätt hur stort bord som får plats men ca 6-8 personer ska få plats på långsidorna.

Jocke
 
I
Du får räkna med minst 60 cm i längd/person vid bordssidan. Ett bord har också två gavelsidor. Anta att du sätter en person på vardera gaveln och fyra personer på långsidorna (2+2). Då behöver bordet vara minst 120+60 cm långt för att du ska få plats med tallrikarna för de som sitter på gaveln. Men då kan du lika gärna sätta tre personer på vardera långsidan eftersom bordet blir 180 cm långt. Då kan du istället göra det smalare. Vid knähöjd bör det inte vara smalare än 70 cm för att inte knäna ska slå emot den som sitter mitt emot. Skivan kan vara lite bredare, säg 80 cm. Måttet skulle då bli 80x180 cm. Ska du ha gavelplacering får du räkna med 100 cm i bredd. I gengäld kan du då få plats med åtta personer runt bordet.

Sen beror det på hur du vill göra bordet. Eftersom det ska stå ute kan både tryckimpregnerat virke och andra mtrl. vara lämpliga, som glas och aluminium/rostfritt.

Anta tryckimpregnerat trä, klass AB enl. NTR-metoden. (Skulle räcka med A eftersom det antagligen inte står på jord?) Fyra ben av 70x70. En sarg mellan dem av 45x70, som tappas in i benen. Tapparna låses med 12 mm rundstav ovanifrån, placerad med centrum på skiljet mellan tapp och tapphål. En tapp/sida. En tvärregel mittpå långsidan av 45x70, stumt inplacerad och fastsatt med 12 mm träplugg och lim till långsidans sargar. Sju bräder av minst 22 mm tjocklek, helst 28 mm och bredden120 mm, med 10 mm springa mellan varje. Den totala bredden blir då 90 cm, vilket kan duga för gavelplacering.

Ska du göra det av glas och aluminium (eller rostfritt) finns det färdiga delar att köpa och glasskivan kan beställas hos närmsta glasmästare.
______________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.