Hej!
Jag ska bygga ett bord som ska se ut som ett gigantiskt kakfat, alltså en rund stomme i mitten och
ett antal runda skivor i minskande diameter. Totalt ska bordet vara ca 3 m högt. Bordet ska vara
till en utställning.

Jag har lite idéer men känner att jag skulle behöva lite tips. Min tanke var att utgå från ett runt träbord
jag har och förankra en rundstav av trä som är ca 40mm i diameter och 240cm hög. Alltså låta
rundstaven sticka ner genom bordsskivan till golvet.
De övriga runda skivorna kommer jag såga/fräsa ut i MDF.

Så mina frågor:
- Har någon tips på hur jag kan förankra MDF skivorna i rundstaven?
- Helst skulle bordet varit över 3m högt och jag är orolig att det blir för topptungt.
En tanke jag hade var att använda en tjockare pelare/cylinder (den kan vara upp till 15cm i diameter)
i botten som sen övergår till min rundstav. Har dock inte kommit på vad det skulle kunna vara för
pelare/cylinder och hur skarvningen skulle kunna göras.

Väldigt tacksam för alla tips och tankar!

Tomas
 
Jag skulle fräsa hål i MDF skivan så rundstaven passar, och limma och skruva ovanifrån. Och sen plugga igen skruvhålet i MDF:en.
Men det beror ju på hur stor skivan är. Annars är det stöttor utifrån och in mot rundstaven.
 
Vilken diameter tänker du dig på de olika hyllplanen?
Hur tung last tänker du dig på planen och hur kommer lasten vara fördelad per plan och radiellt?
Risken är stor att stolpen klarar tyngden, men snebelastning på planen vrider sönder infästningen på planen som i sin tur knäcker stolpen...
Därför är 'pyramid' varianten enligt länken ovan inte en så tokig lösning, ger stor anläggningsyta för varje plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.