hejsan! jag har på sista tiden börjat drömma våta drömmar om att bygga ett garage. än lär det ju vara några år kvar tills det blir förverkligat, men har funderat mycket på det. pappa minns inte hur mycket hans garage kostade så jag skulle vilja ha hjälp av er hur mycket det kostar, samt erfarenheter om vad som är bäst.

förutsättningar: gjuten platta på i runda slängar 15*15m (225kvm) (ja det är stort, och vill ha det så, är urless på ett förlitet garage). 5*15 av dessa är tänkt att hamna "utanför" garaget, och enbart vara kallgarage, typ som allmän förvaringsutrymme. så själva garaget kommer vara på 10*15m. garaget ska varken inte vara kallgarage, men inte heller uppvärmt. dvs ska vara isolerat, men enda värmekälla lär bli el, dvs byggfläkt. har det så hemma nu och garaget håller en temp mellan 5-10grader året om, vilket funkar bra.

funderingar: antingen bygga med leka, eller med stålstomme/ståltakstolar, där man sedan bygger med trä och isolerar.

inredning är helt ointressant i detta läge, utan det jag vill veta är ungefärlig kostnad att smälla upp ett garage, isolerat (inte hela då) på ca 225kvm, med tak.

en ytterligare fundering. att höja upp taket och göra en ovanvåning över "varmdelen" för att vid senare tillfälle ev göra bostad av. samma sak där, ingen inredning eller nåt mer utan merkostnaden att höja taket 3m samt lägga innertak/golv.

bifogar en bild på ungefär hur jag vill det ska se ut.
tacksam för info om lämplig byggnadsmetod samt ungefärlig kostnad, samt ca hur mycket tilläggskostnad för en ovanvåning. från utsidan sett vill jag inte det ska se ut som ett magasin, utan ha lite husligt utseende, dvs träpanel och inte plåt.

kan nämna att jag innejobbet är något jag kommer göra själv, det vi pratar om är mest materialkostnad.

bild på ungefärligt utseende som jag skissade ihop på en tråkig föreläsning i skolan:
http://g180.ryd.student.liu.se/~popeye/bilder/IMG_2161.jpg

mvh popeye
 
För att få fram en vettig kalkyl måste du börja med att bestämma hur mycket av jobbet du gör själv och vilka möjligheter du har att hitta/skaffa materiel till vettiga priser.

Några saker att fundera över:
1. Hur stora markarbeten behövs ?
2. Vatten/Avlopp/El/Dagvatten. Vilka förutsättningar finns ?
3. Värmesystem (golvvärme?)

Nästa steg, försök sätta en peng på de stora posterna:
1. Grundläggning (hittar du säkert här)?
2. Stomme/väggar?
3. Tak?
4. Isolering
5. EL
6. VA
7. Oförutsett

Desto bättre kalkyl du gör desto mer kan du minska posten "oförutsett". Med en dålig kalkyl är det inte ovaligt att "oförutsett" hamnar uppåt 20%.

För din del kanske det räcker med ett kalkylpris mellan tummen och armbågen? För några år sedan brukade man räkna med att industrilokaler kostade ca 5-10000kr/m2 att bygga

I somras byggdes det ett garage på jobbet. Storlek 8x12m + ett mindre omklädningsrum och dusch/toa + städskrubb. Garaget är välutrustat med bl.a. avgasutsug, oljeavskiljare, golvvärme, ventilation, 2xlastbilsportar, 2-pelarlyft, litet kontor mm.
Totalkostnad ca 2Mkr.
Min spontana tanke är att det är väldigt dyrt i förhållande till resultatet. Det finns inget i det garaget som jag skulle vilja vara utan i ett eget bygge, men jag skulle säkert kunna nöja mig med enklare lösningar.
 
hejsan igen!

saken är den att jag i dagsläget inte ens äger ett hus då jag är student. men då mitt bilintresse är stort så blir även mitt garageintresse stort. så många saker vet jag inte då jag inte ens vet vart jag ska bygga (eller ens om jag får). det hela kommer ju bli på landet så storleksmässigt borde det inte vara några problem.

vi utgår från att markarbetet inte blir allt för stort, dvs inga större nivåskillnadet och en blöt mark. har även en stor fördel då jag känner mycket folk. känner grävare, elektriker osv. så dte fackmannamässiga jobbet kan jag utan problem leja bort till en billigt skattefri slant.

värme räknar jag med att inte bygga in någon alls, utan endast ha passiv värme i form av fläkt. över 0grader i garaget så är jag nöjd. nån byggfläkts värme duger gott (man får väl arbeta sej varm :)). vatten/avlopp får i dagslägets planeringar vänta. förstår att det är oerhört svårt för er att svara på kostnader som kommer till, men mellan tummen och pekfingret duger gott.

har kikat lite på grundkostnader jag sett här, men dom verkar avta markant med större arbeten. har bara hittat summor för ca 60kvm, så vet inte hur mycket billigare det blir att gjuta 225kvm?

allt arbete, dvs allt snickeri lär jag göra själv. virke får jag köpa med viss rabatt (kontakt) på byggvaruhus. jag kommer alltså göra så gott som allt arbeta själv utöver platta, el, grävning, stomresning.

allt ska vara isolerat, utsidan skall ej vara korrigerad plåt, utan trä, elternativt putsat leka + trä.

är ju här jag är lite osäker också. vad blir billigast? att bygga med leka med trä till ovanvåningen, eller resa upp en stålstomme (vet dte finns färdiga paket att köpa inkl resning + takläggning). är som sagt rätt grön på detta, då jag enbart jobbat lite som snickare, men aldrig planerat inför att bygga nåt så jag vill ha lite tips om vilket sätt man ska resa huset mellan dom förslagen ovanför, samt vad ungefärligt material kostar.

samt hur mycket (mellan tumme och pekfinger) det kostar extra att lägga en våning till på, kan tänka mej dte inte blir så många % dyrare att göra det?

2Mkr för ett garage på 80kvm låter för mej sjukt dyrt, men så var dte väl med "inreding" och bortlejt jobb till firma alltihopa?

är som sagt mest materialkostnaderna jag är ute efter, även där mellan tumme och pekfinger, för den summan du nämnde, 5000-10000, är väl när en firma gör det, för 2mkr för en platta med 4väggar och tak låter lite i överkant. iaf om man kikar på de summorna andra människor har nämnt för sina garage.

tack för hjälpen hitills!

mvh Henrik
 
busgraab skrev:
2Mkr för ett garage på 80kvm låter för mej sjukt dyrt, men så var dte väl med "inreding" och bortlejt jobb till firma alltihopa?

är som sagt mest materialkostnaderna jag är ute efter, även där mellan tumme och pekfinger, för den summan du nämnde, 5000-10000, är väl när en firma gör det, för 2mkr för en platta med 4väggar och tak låter lite i överkant. iaf om man kikar på de summorna andra människor har nämnt för sina garage.

tack för hjälpen hitills!

mvh Henrik
Jepp, det är bortlejda jobb.
Ger en liten hint om hur svårt det är att räkna ;)

Som jag förstår det har du tänkt bygga enklast möjliga, men du vill antagligen förbereda för framtida bekvmligheter som isolering och VA, bromsrulle, billyft mm..
 
Vårat garage kommer att kosta ca 150 kkr och det är då enbart frågan om materialkostnad. Det har en betongplatta på 60 m[sup]2[/sup] och kommer att ha en övervåning med full ståhöjd på mer än halva golvytan samt vara fullt isolerat.
Räknar man enbart på bottenytan så ger det ett kvadratmeterpris på 2500 kr och det kan väl vara ett hyfsat bra riktvärde för garage i andra storlekar.
 
jaop så "enkelt" som möjligt. fast det ska vara isolerat. kanske ska poängtera att jag inte SKA bygga inom det närmaste tiden, utan jag vill mest ha en fingervisning vad vi talar om för summor. jag själv (utan någon större erfarenhet) skulle uppskatta att garaget skulle gå på runt 6-700.000. är en "känsla" jag har. ska som sagt inte ha nån värmekälla, så det jag egentligen vill ha är platta, väggar och tak, isolerat. VA kan vi lämna utanför nu för att förenkla det hela.

ingen som har en hint om vad just materialet kostar, arbetskostnaderna kan vi för enkelhets skull lämna utanför (utöver plattan då)

sitter och rita rpå ett garage nu i sketchup, kanske förenklar. bord evara klar om nåra timmar.

och garaget ska vara tomt. maskiner, lyft får komma senare, blir bara jobbigt att räkna på nu.

mvh popeye
 
sådär ha rnu gjort lite ritningar hur jag tänkt mej. min fantasi spårade iväg rejält när jag smällde på ovanvåningen så den kan ni skita i, tycker mest det är kul att visa.

sketchup är väldigt kul att leka med märker jag. provade det för första gången i går kväll så det är lätt att lära sej.

ingen som har några ideer om kostnader?
http://popeye.rty.nu/bilder/sketchgarage/page_01.htm

mvh popeye
 
min platta till garaget på 9,5*16,25 med isolering 70 mm under 100m2 gick på ungefär 37000:-.
kantbalkarna kostade 1000:- i transport och betalningen för dom 70:- (två bullkransar), gruset+transport 8-9000:-, golvvärmen 5000, isolering 5000:-. betong 17 m3 -14500:-,hyra vibro o helikopter 700:-, lön 1200:-. totalt har väl garagebygget hittills kostat ca 120.000:-, då fattas det lite plåtar kring portar och fönster så typ 5000:- till så är det väl klart. det gör ungefär 760:-/m2 klappat o klart! fast då har jag ju byggt med begagnat material till viss del, takstolar 50:-/st,7 fönster för 1500:-, väggskivorna invändigt gratis,plåtskåp o plåthyllor gratis, belysningsarmaturer gratis, kabel gratis,traktorport 2,70*3m kostade ca 2000:(ombyggd crawford port), så har man bara tid o ork ock orkar släpa hem sånt som andra tycker är skräp så kan man spara någon krona, det har tagit ca 3 år och än är de inte riktigt färdigt men nästan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.