Hej
jag har en utmaning i det att ingen garageportstillverkare kan eller vill komma med en lösning.
Öppningen till tvåbilsgaraget är över 5 meter (5,5) och innertaket har en lutning så vipport är utesluten eftersom lägsta delen av taket är ca 2,1 meter.
Rullport fr Hörmann har projekterats men de har bara 5 metersbredder medan öppningen är ca 5.5 meter-
Andra leverantörer tex Crawford har inte ens ids att komma på besök för offert. Man avtalar om tid men infinner sig inte.
Så är jag inför 3:e vintern nu med denna carport.
Nu har vi tröttnat och vill bygga pardörrar själva -- bladen blir ju stora ca 250 cm breda och 2,3 meter höga ( utåtgående dörrar gör att lutningen i innertaket inte inverkar. Visst markarbete blir nödvändigt för att dörrarna ska gå fria. Att snö kan ställa till det för dörrarnas öppnande är vi medvetna om men dörrar vill vi ha nu,
Det finns rejält fäste för rambygge som jag tänkte bygga med reglare 70 x 70 isärsågade och hoplimmade "skavfötters" för att elminera vridningar/skvevningar,
De bästa gångjärnen kommer från Skandinaviska Områdesskydd och heter Gångjärn 3DW vilka var för sig håller för 350 kilo. Kanske finns bättre men inte hakgångjärn tack!
Nu kommer vi till dörrbladen och jag vill ha lätt konstruktion och helst någon form av spånt eller fas på bräderna
Avsträvningar i form av diagonal eller kryss tror jag att jag förstår.
Men hade velat ha tryckimpr virke som spånt .. verkar inte finnas dessutom är den råspont jag sett för tunn ( 2 cm ) ... jag famlar.
Jag har för övrigt nästan alla verktyg inklusive stor byggsåg.
 
Varför gör du inte skjutdörrar??
Kan skjutas åt endera hållet bakom/framför den andra dörren, eller måste du öppna för båda bilarna samtidigt?
Då undviker du markarbeten och problem med snö.
 
Till den storleken har man 2 delade vikportar, man har inte dörrblad på 250, det blir bara fel på alla sätt.
Jag har monterat 7 meter breda taksljutportar, så det finns, lika så portar där taket lutar innåt, men det kräver annpassade lösningar, och kostar där efter.
Prido Ecolid är smidiga lätta vikportar.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Den dimensionen på slagportar är ju bara glömma. Kommer se helt sjukt ut dessutom..........finns det ingen i europa som vill sälja så kolla med firmor i USA då? Där har de ju oftast garage på det viset och troligen bredare än så också.
Borde gå att få hem med nån som importerar bilar eller nåt.
 
Vikportar är ju bättre isåfall
 
Med rullport antar jag att du syftar på en vanlig garageport och inte industrivarianten?

Om det är fallet så har Hörmann, satte själv in en 6-meters.

6 meters bred Hörmann rullport på en träfasad dubbelgarage med upplysta vägglampor i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
0c0e883ef7524ae385f7a772000715dc
 
dd88 dd88 skrev:
Med rullport antar jag att du syftar på en vanlig garageport och inte industrivarianten?

Om det är fallet så har Hörmann, satte själv in en 6-meters.

[bild]
Hej
Rull-som i rullgardin.
Ingenting kan tillåtas gå in i huskroppen.
 
S Stefan1972 skrev:
Den dimensionen på slagportar är ju bara glömma. Kommer se helt sjukt ut dessutom..........finns det ingen i europa som vill sälja så kolla med firmor i USA då? Där har de ju oftast garage på det viset och troligen bredare än så också.
Borde gå att få hem med nån som importerar bilar eller nåt.


Hej
T Trollskidan skrev:
Vikportar är ju bättre isåfall

Hej
Ja om jag kunde få tag på utåtgående vikdörrar med robust räls.
Ingen har hittills svarat -
Tro mig jag skulle helst köpa färdigt o endast i installera!
 
S Stefan1972 skrev:
Den dimensionen på slagportar är ju bara glömma. Kommer se helt sjukt ut dessutom..........finns det ingen i europa som vill sälja så kolla med firmor i USA då? Där har de ju oftast garage på det viset och troligen bredare än så också.
Borde gå att få hem med nån som importerar bilar eller nåt.


Hej

Ja om jag kunde få tag på ett alternativ vore jag glad
Ingen har hittills svarat -
Tro mig jag skulle helst köpa färdigt o endast i installera!
 
Hörmann har ju upp till 7m bredd på sina LPU 42 takskjutportar.

Jag har en ny 5m från crawford och önskar jag tagit en hörmann LPU 67 istället. Min hoppar och skramlar, men det är nog kass installation av entreprenören.
 
Förstod nu att du vill ha en rullport. Då känns ju Hörmanns 5m som ett alternativ om du gör öppningen 25cm smalare på varje sida.
 
Y Yngve Levin skrev:
Hej



Hej
Ja om jag kunde få tag på utåtgående vikdörrar med robust räls.
Ingen har hittills svarat -
Tro mig jag skulle helst köpa färdigt o endast i installera!
Ring till Prido. Portbladen till Ecolid är lätta, 2.30 höga blad lyfter man själv.
Alla vikportar har räls.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förstod nu att du vill ha en rullport. Då känns ju Hörmanns 5m som ett alternativ om du gör öppningen 25cm smalare på varje sida.

Jag har prövat Hörmanns 5 meterslösning medelst en offert från dem -- jag hörde med dem i Örebro om det fanns någon exempelmontering. Dom hänvisade till garageportsexperten och Beijer men ingen av dem har någon rulle i verkligheten att visa upp.
Affären med en ( iofs för smal port för min öppning plus priset 45000 plus osäkerheten ) rullport är skjuten åt sidan sedan förra året.
 
Tomture61
Varför inte två par portar , en träbalk på mitten till gångjärn för portarna .
Två st dörrar på 2,75 m bredd kan aldrig bli bra .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.