Hej

jag håller på att bygga en trädkoja till ungarna i ett gammalt äppelträd. Jag har byggt en plattform av tryckta virke som ska hålla upp allting. Men då det inte fanns tillräckligt med fästpunkter, så har jag grävt ner 2 plintar och satt en Ca 220 lång och 70x70mm tryckad stolpe på varje plint.

Det jag undrar är hur mycket klarar dessa två stolpar att bära upp? Finns det något sätt att räkna ut det?

Själva golvet är 150cmx180cm och väggarna är slutande där ena väggen är 170cm hör och den andra 150 cm. Sen tillkommer självklart taket och sidoväggarna. Kan tänka mig att allt blir bortåt 400-500kg.

ni kan se på bilden nedan om ni tror det är tillräckligt? Allt är självklart skruvat ordentligt med långa trallskruv och franska träskruv.

Plattform av tryckt virke för trädkoja stödd av ett äppelträd och två tryckta stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte det är någon fara alls.
Riskfaktorn är för att en stolpe ska böjas och knäckas. Dina diagonalstag minskar den risken ordentligt och om vi räknar högt så handlar det ändå bara om 200 kg per stolpe
 
Det är ganska komplicerat att räkna på detta i teorin på grund av att stolparna tål betydligt mindre så fort de börjar knäckas (böjas).

Men jag tycker inte du behöver vara orolig, för det första tror jag du överskattar vikten av kojan och dessutom tar varje stolpe endast upp ca en fjärdedel av lasten.

Min rekommendation är att bygga klart kojan som du tänkt och sedan testa lite genom att själv klättra upp (kanske tillsammans med barnen eller annan vuxen). Om det upplevs svajigt kan du sätta upp fler snedstöttor/-stag.
 
Tack för svaren.

Jag körde på och så här blev det. Ska bara ha upp plåt på taket och vindskivor.

Nybyggt gult trädkoja står på stolpar på en gräsmatta, saknar takplåt och vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd gul trädhus på stolpar i en trädgård, utan plåttak och vindskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andjul och 2 till
  • Laddar…
Transparent plasttak är bra på kojor annars. Då har man belysningen löst.
 
Kul bygge, något man drömde om som barn
 
Staffans2000
Att bygga kojor åt barn, är lite som att öppna julklapparna åt dom. Spänningslöst!

Staffan
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.