Hej.
Skall bygga 30 meter lång stödmur för hantera en höjdskillnad på 55 cm i ena ändan som minskar till 0 cm i andra ändan.
På stödmuren skall jag bygga ett staket av armeringsnät. Stolpe varje 2,5 meter & så fästa 5x2 meters armerings nät (6 eller 7 mm tjockt material).
Har en massa sjöstensplattor 35x70 cm över.
Funkar det att använda sjöstensplattor som en sorts sula (sockel) på ca 30 cm djup (packat bärlager under), som underdelen på ett L, och sen gjuta en mur ovanpå? Se bifogad teckning. Alternativt mura en mur av betonghålsten ovanpå sjöstensplattan.
Dvs fäster en gjuten mur tillräckligt i sjöstensplattan & är en sjöstensplatta tillräckligt stabil att fungera som sula för stödmur som hanterar max höjdskillnad (jordtryck) på 55 cm?
Alternativt; funkar det att på sjöstensplattan ("sulan") mura fast betonghålsten istället för att gjuta mur?
Eller blir det måste jag gjuta en sula eller alternativt lägga tex leca eller betonghålsten på tvären (standardkonstruktion)?
(Avsågade stolparna hör till gamla borttagna planket. Plintarna sitter på fel plats & stolpskorna är sönderostade så går ej så bra att återanvända)
Skall bygga 30 meter lång stödmur för hantera en höjdskillnad på 55 cm i ena ändan som minskar till 0 cm i andra ändan.
På stödmuren skall jag bygga ett staket av armeringsnät. Stolpe varje 2,5 meter & så fästa 5x2 meters armerings nät (6 eller 7 mm tjockt material).
Har en massa sjöstensplattor 35x70 cm över.
Funkar det att använda sjöstensplattor som en sorts sula (sockel) på ca 30 cm djup (packat bärlager under), som underdelen på ett L, och sen gjuta en mur ovanpå? Se bifogad teckning. Alternativt mura en mur av betonghålsten ovanpå sjöstensplattan.
Dvs fäster en gjuten mur tillräckligt i sjöstensplattan & är en sjöstensplatta tillräckligt stabil att fungera som sula för stödmur som hanterar max höjdskillnad (jordtryck) på 55 cm?
Alternativt; funkar det att på sjöstensplattan ("sulan") mura fast betonghålsten istället för att gjuta mur?
Eller blir det måste jag gjuta en sula eller alternativt lägga tex leca eller betonghålsten på tvären (standardkonstruktion)?
(Avsågade stolparna hör till gamla borttagna planket. Plintarna sitter på fel plats & stolpskorna är sönderostade så går ej så bra att återanvända)
Redigerat:
Puff!
I korthet; funkar det att använda betongmarkplattor (sjöstensplattor) som sula till stödmur för en marknivåskillnad på max 60 cm?
Eller är de för klena för det?
Tänkte gräva dike ca 30-40 djupt, och sen 10-15 cm packad stenkross. Eller är det dränerande makadam man skall ha under muren/sulan? Tycker man ser olika bud på det.
Sen lägga plattorna på makadammen/stenkrossen och sen gjuta eller mura mur på dem.
I korthet; funkar det att använda betongmarkplattor (sjöstensplattor) som sula till stödmur för en marknivåskillnad på max 60 cm?
Eller är de för klena för det?
Tänkte gräva dike ca 30-40 djupt, och sen 10-15 cm packad stenkross. Eller är det dränerande makadam man skall ha under muren/sulan? Tycker man ser olika bud på det.
Sen lägga plattorna på makadammen/stenkrossen och sen gjuta eller mura mur på dem.
Redigerat:
Hur ska stödmuren hålas kvar så att den inte tipar framåt eller glider ? Har du tänkt bygga det som gjutna L-stöd och hur får du i så fall fast muren i sjöstensplattan?ohlgren skrev:Puff!
I korthet; funkar det att använda betongmarkplattor (sjöstensplattor) som sula till stödmur för en marknivåskillnad på max 60 cm?
Eller är de för klena för det?
Tänkte gräva dike ca 30-40 djupt, och sen 10-15 cm packad stenkross. Eller är det dränerande makadam man skall ha under muren/sulan? Tycker man ser olika bud på det.
Sen lägga plattorna på makadammen/stenkrossen och sen gjuta eller mura mur på dem.
Varför ska du ha kross under. Är det för att jämna ut eller är det dålig bärighet eller vill du dränera?
Jag hade nog satsat på något färdigt som är gjort för detta. Gabioner eller någon slags betongstenar.
Redigerat:
En så låg mur behöver egentligen inte vara av L-stödstyp, och jag tror i vilket fall inte att vidhäftningen mot sjöstenen hade varit tillräcklig. Ett riktigt L-stöd har ju armering i sig.
Du behöver ha ett bärlager under för att muren inte ska röra sig med tiden. Det har med tjälskjutning att göra. Om du har väldigt väldränerad sandjord eller liknande så klarar du dig utan.
Kolla in den här länken som svara på en del generella frågor:
http://www.steriks.se/sv/Blogg/Bygga-mur/
Jag tycker också att du ska kika på prefabelement istället. Finns många bra system på marknaden. Att du ska ha stolpar i krönstenen komplicerar saken litegrann, men det finns vägar runt det.
Benders tror jag har färdig lösning för det om inte t.ex. S:t Eriks ovan har.
Tänk också på att du möjlightvis behöver bygglov. 50cm höjd är gränsen i de flesta kommuner.
Du behöver ha ett bärlager under för att muren inte ska röra sig med tiden. Det har med tjälskjutning att göra. Om du har väldigt väldränerad sandjord eller liknande så klarar du dig utan.
Kolla in den här länken som svara på en del generella frågor:
http://www.steriks.se/sv/Blogg/Bygga-mur/
Jag tycker också att du ska kika på prefabelement istället. Finns många bra system på marknaden. Att du ska ha stolpar i krönstenen komplicerar saken litegrann, men det finns vägar runt det.
Benders tror jag har färdig lösning för det om inte t.ex. S:t Eriks ovan har.
Tänk också på att du möjlightvis behöver bygglov. 50cm höjd är gränsen i de flesta kommuner.
Finja har en instruktion som beskriver hur man lägger block på tvärsen på en bädd av kross/makadam och sen bygger muren ovanpå detta. Se sidan 6 på http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4019-tradgardsmur.pdf#view=fit
1:a lagret betong/leca/block fästs ihop med 2:a lagret block med hålkäl. Se bilden.
Så enligt Finja verkar det inte behövas att undre lagret av block (underdelen av L:et.) armeras ihop med lager 2.
Då borde det ju funka att lägga betonplattor i botten och sen fästa betonghålstenen med hålkäl på varje sida (enligt Finhas bild). Vad tror ni?
1:a lagret betong/leca/block fästs ihop med 2:a lagret block med hålkäl. Se bilden.
Så enligt Finja verkar det inte behövas att undre lagret av block (underdelen av L:et.) armeras ihop med lager 2.
Då borde det ju funka att lägga betonplattor i botten och sen fästa betonghålstenen med hålkäl på varje sida (enligt Finhas bild). Vad tror ni?
Kan finnas en risk att det blir sprickor i muren mellan två sjöstensplattor. Har du väldigt mycket plattor, skulle det bli betydligt stabilare med två lager sjöstensplattor, där skarvarna flyttas halva plattans längd.
Men bärlager är ju inte dränerande eftersom bärlager enligt definition är komprimerad kross typ 0-20 eller 0-40!?pysen78 skrev:
Bender skriver tydligt att bärlager av kross 0/35 skall användas. Dvs icke-dränerande material under muren. http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/megawall_projekt2012_lu.pdf
Så det verkar vara lite olika bud. En del menar att dränerande makadam tex 8/16 skall läggas, andra att icke dränerande kross (bärlager) skall läggas.
Jo, men jag skall ju bygga muren med betonghålsten. Men jag fiúnderar på hur själva grundläggningen för muren skall se ut. Eftersom jag har betongplattor över skulle det vara fint kunna använda dem sitället för slänga dem.KungAnka skrev:Hur ska stödmuren hålas kvar så att den inte tipar framåt eller glider ? Har du tänkt bygga det som gjutna L-stöd och hur får du i så fall fast muren i sjöstensplattan?
Varför ska du ha kross under. Är det för att jämna ut eller är det dålig bärighet eller vill du dränera?
Jag hade nog satsat på något färdigt som är gjort för detta. Gabioner eller någon slags betongstenar.
I bilden från Finja jag la in ovan så visas det hur man fäster ihop med en hålkäl.
Bra förslag. Tål att tänkas på. Kanske mura ihop dem med lite armeringsnät mellan plattorna? Kan det va nått?thomas33 skrev:
Re: Dränering. AMA föreskriver inte makadam, utan vanlig samkross. Det här lagret tjänar nog som mest funktionen att vara lätt att packa och jämna av, och att röra sig på ett jämnt sätt vid tjälning. Men detta gäller alltså betongmur.
Om man bygger en fuktkänslig mur som t.ex. putsad och målad lecamur, så är det nog god ide att dränera den ordentligt. Inte av stabilitetsskäl men av det skälet att den blir ful om putsen börjar flagna eller så.
Men då ska man både dränera undertill, OCH baksidan. Antingen att man fyller man med makadam mot baksidan, eller enklare sätter dräneringsmatta mot muren innan man sen fyller mot med vanligt material.
Om man bygger en fuktkänslig mur som t.ex. putsad och målad lecamur, så är det nog god ide att dränera den ordentligt. Inte av stabilitetsskäl men av det skälet att den blir ful om putsen börjar flagna eller så.
Men då ska man både dränera undertill, OCH baksidan. Antingen att man fyller man med makadam mot baksidan, eller enklare sätter dräneringsmatta mot muren innan man sen fyller mot med vanligt material.
Liknande trådar
-
Bygga trädäck med staket ovanför stödmur
Altan & Uteplats -
Bygga stödmur/blomlåda för thujor på berg?
Grund & Markarbeten -
Bygga stödmur på prickad mark - chans att inkomma med nya handlingar?
Juridik -
Bygga garage/förråd mot stödmur
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga stödmur i lutning
Grund & Markarbeten