Skall bygga en stenmur med 100mm tjocka murstenar och behöver
en vinkelslip för kapning. Räcker det med en maskin på 125mm eller behöver jag en 180mm ?

/Mikael
 
mijaon skrev:
Skall bygga en stenmur med 100mm tjocka murstenar och behöver
en vinkelslip för kapning. Räcker det med en maskin på 125mm eller behöver jag en 180mm ?

/Mikael
Ingen av maskinerna klarar av att kapa stenarna rakt av, men 180mm klarar om du kör från 2 håll. Dock hade jag köpt 125an i alla fall. Dels så kan du köra från alla håll och sen lätt knäcka stenen, dels så är en 125mm vinkelslip lättare att hantera, och bättre för de flesta uppgifter än vad en stor och tung 180mm vinkelslip är.
 
Vad ska man använda för kapskiva? Jag provad att kapa lecablock och det behövdes mer än en skiva per sten...
 
Diamantkapskiva för betong. Inte den för kakel/klinkers.
 
mrfrenzy skrev:
Vad ska man använda för kapskiva? Jag provad att kapa lecablock och det behövdes mer än en skiva per sten...
Muraren som var och murade grunden till ett garage hos föräldrarna använde en yxa för att "kapa" lecablockena, det gick väldigt smidigt :)

Skulle oxå som Daniel_N skrev använda en mindre vinkelslip och sedan knäcka stenen.
 
Och som Daniel skrev, se verkligen till att du får rätt skiva. Den för kakel/klinkers (som du INTE ska ha) är oftast den som är helt slät.
 
Kalas, då vet jag.
Tackar och bockar.
 
Jag kanske är helt ute och surfar nu men...
en stenklipp eller vad de kallas är inget alternativ?
 
100 mm är kanske för tjockt för en stenklipp? Annars funkar dessa bra, snabbt, tyst och dammfritt. Jag har klippt plattor om 50 mm utan problem. Dessutom tror jag de är ganska billiga att hyra. Själv kunde jag låna av grannen som jobbar på en betongindustri så jag har tyvärr ingen koll på priser eller märken.
 
Har också för mig att de är ganska billiga, typ någon hundring om dagen..
 
Har jobbat med att bl.a. klippa sten och lägga murar. klippte tjocka as en gång men kommer inte ihåg om dom var 80 eller 100 tjocka. Så det går nog men det är småjobbigt att klippa så tjocka stenar.

Ska du köpa diamantskiva så har jag sett att det finns många på Swedol.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.