Vi bygger hus och börjar nu bli klara med förberedelse av tomten. Vi hade två knallar på tomten som skulle sprängas bort, men som till slut blev spräckta med borr istället. Vi har nu ett helt lass med sten som antingen ska forslas bort eller användas till något på tomten.
Idén om stenmur har väckts....! Vi hade från början tänkt ha häck mot grannarna och trästaket ut mot vägen och baksidan (tomten är på en kulle, baksidan vetter mot en liten skog som sluttar nedåt med kullen, vi har även havutsikt på den sidan). Hela tomten måste hängnas in pga barn och hundar.
Nu funderar jag på att sätta stenmur istället för trästaket.
Så den eviga frågan om pris.... om materialet finns, vad kan det tänkas att kosta i arbete per kvm/löpmeter att lägga en stenmur av spräckt sten? Tänker mig att den ska vara ca 1 m hög.
 
R
R Ronja Hall skrev:
Vi bygger hus och börjar nu bli klara med förberedelse av tomten. Vi hade två knallar på tomten som skulle sprängas bort, men som till slut blev spräckta med borr istället. Vi har nu ett helt lass med sten som antingen ska forslas bort eller användas till något på tomten.
Idén om stenmur har väckts....! Vi hade från början tänkt ha häck mot grannarna och trästaket ut mot vägen och baksidan (tomten är på en kulle, baksidan vetter mot en liten skog som sluttar nedåt med kullen, vi har även havutsikt på den sidan). Hela tomten måste hängnas in pga barn och hundar.
Nu funderar jag på att sätta stenmur istället för trästaket.
Så den eviga frågan om pris.... om materialet finns, vad kan det tänkas att kosta i arbete per kvm/löpmeter att lägga en stenmur av spräckt sten? Tänker mig att den ska vara ca 1 m hög.
Skall du bygga ormhotell då får du gräva ut till frostfritt djup om det inte är så att lägger muren på berg. Gambijoner?
 
ormhotell :rofl: Blev plöstligt mindre sugen...
Sambon föreslog också gabioner, men jag tycker de är så fruktansvärt fula...
 
Gabionerna blir fina när man satt slingerväxter som täcker in dem.
 
BirgitS
Tänk också på att man normalt behöver bygglov för murar.
 
Kan du inte mura själv? Det är väl lämpligt att öva sig på något som redan ligger på platsen som spillmaterial. Du kommer ju inte behöva göra några hållfasthetsberäkningar eller ta hänsyn till några behörighetskrav.

Ett annat förslag är att använda stenen som deponi/markhöjning. Just stenkross är oftast inte så vackert (därav att gabioner är ännu fulare), men en kulle utsmyckad med torktåliga växter och ev matjord ovanpå kan man bygga något intressant i trädgården. Om man inte är odlartypen kunde det kanske bli en grund för en enklare byggnad?

Mindre ful sten är ganska vackert att rama in befintliga odlingar med, småkross kanske kunde fungera som täck runt någon växt osv.

Jag gillar att ni tänker att utnyttja platsens resurser och inte transporterar bort det som avfall! (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.