Hej.

Jag har ett litet område på ca 4x4m i trädgården där det är "skogsbotten" med jord och synliga trädrötter samt en gran. Denna jordplätt är några centimeter högre än den omkringliggande gräsmattan och några av rötterna sticker upp mer än så.

Jag vill göra detta till en uteplats och min första tanke var att lägga skifferplattor så man får ett stabilt underlag för bord och stolar. Tanken var alltså:
- Markduk på befintlig jord
- Makadam (ca 10-20 cm så det blir jämnt underlag
- Sättgrus/stenflis
- Stenplattor.

Jag har dock googlat mig till att det inte är särskilt bra för trädrötterna om man plattar till underlaget. Vi vill behålla granen som den är.

Vad har vi för alternativ om jag vill ha ett bra stabilt underlag att ha trädgårdsmöbler på men samtidigt hålla granen vid liv?

Trall/trädäck vill jag inte ha.

Som sagt så sticker några rötter upp här och där, så nivån på uteplatsen tänker jag skall bli totalt ca 30 cm över gräsmattan, och rabatter runt om som en kant/ram.
 
Hur stor och gammal är granen, dom har gott om rötter som sträcker sig bra långt från stammen, den klarar sig troligen bra ändå!
 
J John Karlsson skrev:
Hur stor och gammal är granen, dom har gott om rötter som sträcker sig bra långt från stammen, den klarar sig troligen bra ändå!
Det är en gammal gran. Minst 6-8 m hög och stammen ca 15cm i diameter. Den står i kanten av tänkt uteplats så halva rotsystemet är under gräsmattan, och halva blir under uteplatsen.
 
Gran har i motsats till tall väldigt ytliga rötter vilket också gör att den lätt blåser omkull. Rötterna letar efter näring och fukt, vid djup fin jord går rötterna djupare och vid dålig jordmån får trädet ytligare rötter.

Rötterna växer i omfång och sannolikheten för att de med sin växtkraft kommer att rubba skifferplattorna är stor. Ibland kan man se asfalterade gator där intilliggande trädrötter tränger upp ur asfalten, det är en enorm kraft i trädens rötter.

En gissning - granen överlever taket den får på sina rötter men kommer att förstöra uteplatsen genom att trädens rötter lyfter skifferplattorna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.