Här går vi igenom vad stenhus är, dess för- och nackdelar och vad du ska tänka på om du funderar på att bygga ett stenhus.

Du kan läsa artikeln här: Bygga stenhus
 
E
Skrivet av: Pelpet

Om jag bygger nytt med hög budget så hade jag nog valt ett stenhus helt utan cellplast, t.ex. ytong.

http://www.xella.se/se/docs/M65_brochure_SV_WEB.pdf

Den stora fördelen jag ser är att det är en konstruktion som inte är känslig för fukt och mögel, och att det därmed inte är någon katastrof om det uppstår läckage eller liknande. Sedan verkar det ge en tyst och bra miljö också.
 
E
Skrivet av: Christian

"Den vanligaste stenhusväggen består av lättbetongblock med en kärna av isolering."

Är det verkligen vanligt med lättbetongblock med cellplast i?Blandar ni inte ihop lättbetong med lättklinker/leca?

Ska man inte ha koll på det som sakkunning till en artikel om stenhus?
 
E
Skrivet av: Charlotte Andersson

Christian, du har helt rätt. Tryckfelsnisse var framme och det ska vara "lättklinker med kärna av isolering" och inte "lättbetong med kärna av isolering". Lättbetongblocken är som regel massiva.
 
E
Skrivet av: TRÄHUS MED ETT TRÄSKYDDPÅ HÖG NIVÅ

Nu är ni ute på svag is. Ett välfungerande fuktskyddat trähus är betydligt bättre , säkrare och trevligare än ett i sten. Det finns bara fördelar med trä.
Med många års erfarenhet av olika byggnader kan man nog inse och hitta både problem och även problemlösning. Men tänk enkelt nu, en brandskadad betongkonstruktion bör alltid rivas, ett trähus går alltid att renovera. Det är väldigt ofta inredningen som ställer till med problem vid brand,,,, ja så tror man! Men de flesta material gå att skydda för både fukt och brand. kolla detta http://www.youtube.com/watch?v=zmHWgih3mk0 ( den som förstår vad man ser, förstår också budskapet)
 
E
Skrivet av: Stefan

@TRÄHUS MED ETT TRÄSKYDDPÅ HÖG NIVÅ:
Vadå "betydligt bättre" - "säkrare" - "trevligare" - "ett trähus går alltid att renovera". Inga särskilt sakliga och objektiva utlåtanden du kommer med. Eller har du nått att backa detta med?

Man skulle snarare kunna tro att du är en entreprenör som bygger trähus.
 
E
Skrivet av: Mats

Ett hus med tung stomme har bättre inomhusklimat, lägre energiförbrukning och är tryggare. Att vi bygger i trä har med gammal tradition att göra, inte för att vi vill ha bra hus.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.