Har köpt en tomt med egna små sjöar och känner att huset behöver komma upp lite från marken. Den enormt regniga hösten och vintern har gjort att det är mycket vatten på tomten. Förvisso tur att man fått se hur blött det kan bli. Plintgrund är det, som jag efter mycket läsande här, kommit fram till kan vara bäst. Krypgrund kommer bli för fuktigt kan jag tänka mig, platta på mark kommer bli för lågt. Rubriken anger frågan, kan man bygga stenhus på plintgrund? Hur ska en sådan grund konstrueras? Huset kommer vara ca 75 kvm stort.
 
Det kan man antagligen men det minskar inte behovet av underarbete. Du behöver fortfarande dränera av under plintarna så du får nog ställa in dig på en hel del arbete ändå.

Kan du inte fylla upp lite lagom och sen göra en platta? Ska du fylla så bör du kunna få dräneringen på en taksam nivå
 
Är det möjligt att göra en slags förhöjd platta på mark? Med plintgrund blir det ca 900-1000 mm från mark till färdigt golv. För att göra platta på mark ska det ju först schaktas undan en del mark. Kan man göra platta på en bädd av 1000 mm makadam(som inte ens det blir samma höjd som plintgrund)? Låter orimligt. Att det blir mycket jobb med plintgrunden har jag förstått. Dyrare lär det också bli då det kommer behövas mer isoleing under det gjutna golvet.
Jag har en del att fundera på och jag behöver mäta lite nivåer, vet idag inte exakt hur mycket det skiljer i nivå mellan vattenyta och den plats huset kommer stå på.
 
Nu är jag inget anläggningsproffs men en meter grus lagt på rätt sätt med andra fyllningsmassor runt borde inte vara nått problem. Man fyller ju upp betydligt mer i vissa bostadsområden närman anlägger dem för att inte tala om järnvägsbankar och ett hus är lätt i jämförelse där
 
Ja, det är ju förvisso klart att man kan göra en sådan markförändring. Det kommer bli en del jordmassor från schaktingen av den 100 meter långa grusvägen som ska göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.