Hade tänkt bygga en stege upp till ena vinden. (Utan att byta lucka...kostnaden för det känns inte motiverad då man är uppe på denna vind max 2-3 ggr per år)

Hur gör jag för att bygga detta, utan fräs och helst undvika rundstav?

Känns som alla byggbeskrivningar jag hittar så är det antingen rundstav (känns inte lika "bekvämt" när man ska upp och som att det inte håller lika bra ?) eller att man behöver fräsa ur för själva stegen. (Vilket jag förstår ger en betydligt bättre hållfasthet)

Men finns det något annat alternativ, som ändå är vettigt ?

Hur bör man dimensionera för att stegen ska hålla ?

Tips och idéer tack!


/Jocce
 
Använd stämjärn för att ta ut hålen i ”vangstyckena”. Dimensioneringen beror på bredden men 28-34mm virke är nog lämpligt.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Använd stämjärn för att ta ut hålen i ”vangstyckena”. Dimensioneringen beror på bredden men 28-34mm virke är nog lämpligt.
Ibland fastnar man i det "lite för avancerade" tänket. Ja stämjärn gör ju samma jobb ja...

/Jocce
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tänker du att stegen ska vara ihopfällbar?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Använd någon form av såg istället för fräs. Kap-/ger-sågen torde vara snabbast eftersom du kan ställa in en vinkel. Annars funkar cirkelsåg, men du vill förmodligen göra en väldigt enkel jigg för att snabbt få samma vinkel vid varje snitt. Helt oavsett val av såg sågar du kanterna först och sedan ett gäng snitt emellan. Slå ner bitarna emellan med en hammare och gå efter med stämjärn för att få det någorlunda jämnt.

Och jag tycker inte du ska använda enbart stämjärn. Om du enbart vill använda billiga handverktyg så använder du en såg (japansåg är mitt förslag), för att göra övre och undre snittet och sen stämjärn för att få bort det som är emellan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köp låkt, typ 23x36
4 bitar runt 300 cm ("stigare")
c.a 10 bitar tunt 40 cm (steg)
c.a 20 bitar runt 20 cm (distanser på höjden)
Limma/skruva ihop bitarna, steg och distanser kläms ihop mellan 2 stigare sas
Vill du lyxa till det, slipa bitarna före montering.
Så länge stegbitarna är kvistfria kommer det bli en stabil stege eftersom två hoplimmade läkt är starkare än en lika tjock regel
Fogsvans räcker, men med gersåg och distansstopp bygger du stegen på nån timme!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.