Verkar som jag är den enda i världen som vill bygga en stege att använda i trädgården. Känns i alla fall som det när man googlar och försöker hitta info och tips på framför allt material. Det enda jag hittar är stegar till loft, stegar från bryggor och stegar att sätta blommor på.

Någon som har koll på vilket träslag som är mer eller mindre lämpligt? Tänker att furu är lite klent men att eventuellt gran kan funka. Har för mig att det är lite segare och att man även bygger åror av det. Eller kanske ask? Det är väl ännu mera segt och ett material man förr byggde verktyg, m.m. av?

Någon dom har koll, en aning eller förslag?
 
Ask kan vara bra, men är tungt och har dålig rötbeständighet.

Om stegen normalt förvaras under tak och ev förses med utbytbara "fötter" och/eller t ex tjäras nedtill så bör det gå bra med vilket virke som helst.

Om stegen kommer att vara utsatt för mkt fukt/regn/snö/slitage så är väl tryckimpregnerad fur ett alternativ?
Eller alu-stege. De finns i fallande längder och är lätta.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Jag brukar slå ihop ett par stegar till jakttorn mer eller mindre varje sommar av vanliga granreglar och gamla trallbrädor eller vad som finns till hands.

Fula som stryk och tunga som fan, men tar å andra sidan inte många minuter att göra om verktygen är framme.

Gran är nog annars rätt bra även om man ska göra en finare stege med runda pinnar, men som sagt, det blir mycket tyngre än en alu-stege och är nog mest för entusiasten.
 
D divander skrev:
Verkar som jag är den enda i världen som vill bygga en stege att använda i trädgården. Känns i alla fall som det när man googlar och försöker hitta info och tips på framför allt material. Det enda jag hittar är stegar till loft, stegar från bryggor och stegar att sätta blommor på.

Någon som har koll på vilket träslag som är mer eller mindre lämpligt? Tänker att furu är lite klent men att eventuellt gran kan funka. Har för mig att det är lite segare och att man även bygger åror av det. Eller kanske ask? Det är väl ännu mera segt och ett material man förr byggde verktyg, m.m. av?

Någon dom har koll, en aning eller förslag?
Jag är inte expert på stegar, men jag vet att furu i allmänhet är starkare och med bättre hållfasthet i alla riktningar än gran. Skillnaden är dock inte jättestor, men tveklöst till furuns fördel. Viktigaste är dock att välja rätt bitar, utan kvist, defekter etc. då kommer både furu och gran att funka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag är inte expert på stegar, men jag vet att furu i allmänhet är starkare och med bättre hållfasthet i alla riktningar än gran. Skillnaden är dock inte jättestor, men tveklöst till furuns fördel. Viktigaste är dock att välja rätt bitar, utan kvist, defekter etc. då kommer både furu och gran att funka.
Fördelen med gran (om man har egen mark) är att man alltid kommer att ha tillgång till lämpliga smågranar att ta ner, barka och använda till stegpinnar.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ja det funkar kanske med furu. Såg också den där stegen av en kluven stock men det var inte riktigt en sådan jag var ute efter. Tänkte bygga en ganska konventionell stege med platta steg (inte runda pinnar) men jag vill att den ska gå ihop i toppen. Detta för att fungera bättre när man ska upp och beskära träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.