Hej!
Jag ska bygga staket bredvid 40 år gamla L-stöd, och frågan är hur jag bäst fäster staketet i marken på insidan av L-stöden. Bilder bifogade längst ner.

Efter att ha läst igenom många trådar på forumet och letat runt online så funderar jag mest på två alternativ. Att fästa staketet på L-stödet (som många gjort på forumet) är inte aktuellt då andra sidan vätter mot samfällighetens gemensamma rabatt, samt att L-stöden är 40 år gamla vilket jag antar ökar risken för fula sprickor mot rabatten.

Däremot kan jag tänka mig att med borrhammare borra hål 45* neråt i sidan av L-stöden från min sida, och fästa korta armeringsjärn med kemankare för att sedan gjuta fast stolpskor i nåpon sorts halv liten betongplint som mest fäster mot L-stödet.

Andra lösningen (för att minska risken för skador med borrhammare på L-stöden) är att gjuta en ordentlig plint på insidan av stödet som man hade gjort på platt mark, och kanske eventuellt slänga i lite betong mellan stöd och plint i efterhand.

Staket kommer att vara drygt en meter högt och 23 meter långt, med hörn och fortsatt staket på båda ändarna för ytterligare stabilitet. En del av L-stöden har en nivåskillnad på 15 cm, där planerar jag att sätta stolpskon i höjd med det nedre L-stödet.

Tror ni alternativ ett skulle fungera utan armeringsjärn förutsatt att jag rengör L-stöden ordentligt så att den nya betongen får fäste mot stöden? Är ju "bara" ett staket som skall fästa.
Finns det någon uppenbar lösning jag missat?

Äldre L-stöd i en trädgård med jordhögar och utgrävda hål förberedda för staketinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla L-stöd i betong med grävd grop bredvid för förberedelse av staketinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PS de små hålen jag grävt på bilderna skall ju flyttas åt det lägre L-stöden så att jag kan skruva i stolpskon från båda håll.
 
Scouten skrev:
Benders har ju fästen för L-stöd… [länk]

Även Weland.
[länk]
Som jag skrev så är det tyvärr inte aktuellt att fästa något på eller genom L-stöden då jag framförallt inte vill förändra utseendet mot den gemensamma rabatten, även om L-stöden står på min sida tomtgränsen. Så måste tyvärr lösa det på annat sätt.
 
A
Ber om ursäkt, läste slarvigt! Dock tror jag att din oro är obefogad, vad gäller betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.