Vad tror ni om det här?

Tänker bygga staket av tryckat virke.

Men nu började jag fundera på vad som kommer hända när stolparna torkar/krymper (tryckat trä har ju expanderat).

Om jag fäster staketreglarna med L-järn (som i övre bilden) på stolparnas sidor kommer ju staketreglarna att dras mot stolpens centrum när stolpen krymper. Och staketregeln kommer ju dra i nästa stolpe (som också krymper) och så vidare.

Om varje stolpe som är på 95x95 krymper 2-3mm så kommer det ju att märkas mest på de yttre stolparna eftersom dessa kommer att påverkas av hela staketets längdkrympning.:thinking:

exstaket_skarv_3_475.jpg

Så då kanske jag istället måste jacka ur varje stolpe och låta staketreglarna mötas så kommer inte staketets totala längd krympa eftersom reglar (troligen inte) krymper på längden. Men då kommer man ju exponera stolpens kärna mot vatten. :confused:

exstaket_skarv_2_475.jpg
 
Tryckt virke har ofta hög fukthalt vid leverans, så ja visst kommer virket krympa en del när det torkar ut. Jag har dock svårt att se att detta skulle orsaka några större problem. Skulle säga att båda alternativen fungerar. Vet inte hur du tänkt utseendet på staket i övrigt men ett annat alternativ är du att bara spika/skruva regeln i stolparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.