(Om det är fel forumdel så får någon gärna flytta detta rätt.
Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av byggprojekt, men någonstans måste man väl börja tänker jag.
Men det kanske kommer lite "dumma" frågor här.

I Fjällstugan har vi i dagsläget en Gammal trätrappa och en gammal spång upp till huset, ca 15 meter lång.
Detta känns som det är i behov av att bytas.

Men hur räknar jag för det ska bli rätt? Vad behöver jag för material? Hur gör man bäst "stommarna" under? (I dagsläget känns nuvarande konstruktion sådär, den har under många år varit ostabil. Marken under har den typ av sten / skiffer som ser ut som sprängsten typ (fast helt naturligt) så blir lite ojämt och det rör sig lite.

Vad behöver jag för verktyg? Räcker det med en billigare kap/gersåg? Eller behöver man en sänksåg?

Misstänker att det gamla materialet är Tryckimpregnerat = jag antar att jag inte får elda upp det? Hur blir jag av med det enklast? (Har ej släpvagnsmöjlighet där uppe)

Här är lite mått:
Bredd ca 51,5 cm (5st plankor á 9,5cm + mellanrum då)
Trappan idag är 4 trappsteg (vill eventuellt förlänga den nya + garanterat bredda den), ca 130cm "lång" på diagonalen (ca 1 meter i verklig längd)
Ovanför trappan sitter en plattform, ca 130cm lång, nästa steg upp är ca 4.6 meter, likaså nästa steg upp, sen kommer tre separata "steg": ca 166 cm, ca 87 cm, sista, ca 200 cm (ev vill jag förlänga denna).

Bifogar lite bilder:
Trätrappa med räcke utomhus i en stenig trädgård, omgivet av grönska och träd under sommarhimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall leder genom en skogstomt med en stuga i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träspång leder upp till en traditionell timmerstuga omgiven av grönskande natur och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall i trädgård som leder upp till ett hus, omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En improviserad träbro över ojämnheter i marken, med en stuga och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träspång genom naturlig terräng av gräs och ljung med träd och klippor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som kanske märks så behöver jag en hel del input här, och vill gärna ha allt "klart" innan man åker upp för att göra detta på en helg. Så man inte blir ståendes utan det man behöver osv


/Jocce
 
Själv skulle jag fokusera på trappan/or och anlägga stig mellan. Skulle inte ta för givet att det är tryckt, vanligt virke klara dig bättre i fjällen.
Köpa färdiga vagnstycken i rätt längd och kapa trappstegen hemma. En skarp fogsvans är förvånande effektiv.
 
T topmount skrev:
Själv skulle jag fokusera på trappan/or och anlägga stig mellan. Skulle inte ta för givet att det är tryckt, vanligt virke klara dig bättre i fjällen.
Köpa färdiga vagnstycken i rätt längd och kapa trappstegen hemma. En skarp fogsvans är förvånande effektiv.
Det vore absolut grymt. Tror dock det kräver ganska mycket jobb att få till, med både grävare och ditforsling av grus m.m.
Är som sagt ett ganska svårjobbat underlag.
På Tredje bilden ser man ute till höger lite hur det ser ut.

Hur ser/vet jag om det är tryckat eller inte? Vore grymt att kunna elda upp det, speciellt inomhus.
Bör jag välja otryckat till det nya då?


/Jocce
 
Du ser oftast skillnad på färgen ifall du kapar en planka. Tänkte nog mest att du skulle göra en naturstig, ta bort växtlighet, fylla ut gropar och rensa på stora stenar.
 
T topmount skrev:
Du ser oftast skillnad på färgen ifall du kapar en planka. Tänkte nog mest att du skulle göra en naturstig, ta bort växtlighet, fylla ut gropar och rensa på stora stenar.
Ska jag göra en "naturstig" så krävs det grävare + stora lass med grus osv, både större projekt och mycket större kostnad.


/Jocce
 
Är allt verkligen i så dåligt skick att det måste bytas? OM det är lite rangligt kan du stötta upp underifrån med några nya reglar eller enstaka plintar. Den ser väldigt vacker ut, jag skulle inte byta bara för att...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är allt verkligen i så dåligt skick att det måste bytas? OM det är lite rangligt kan du stötta upp underifrån med några nya reglar eller enstaka plintar. Den ser väldigt vacker ut, jag skulle inte byta bara för att...
Man trampar igenom på flera ställen, brädor som är spruckna, vissa murkna etc.
Så tänker lika bra att byta allt direkt.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Man trampar igenom på flera ställen, brädor som är spruckna, vissa murkna etc.
Så tänker lika bra att byta allt direkt.


/Jocce
Aha, samla ihop dom som är i bra skick och sätt dom på samma del så slipper du extrajobb. En del av regelverket går säkert att spara också, det syns ju ändå inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.