B
De senaste husplanerna lades på is men vi har nu bestämt oss för att bygga en Smålandsvilla. Deras nya hus Fredriksdal tilltalar oss bäst av alla hus vi sett och till ett rimligt pris också.
Vi kollade först på Älvsbyhus men efter en del överväganden valde vi att skippa det absolut billigaste alternativet och ta Smålandsvillan istället.

Vi har skickat iväg en förfrågan om offert till säljaren så vi avvaktar på den nu.

Såhär ser våra önskemål ut:
Villa Fredriksdal.
Lägga golv, tapeter och lister själva.
Kök nivå 3 utan vitvaror
Liggande panel (standard på fredrisdal)
Braskamin 510 G Style
Köksluckor Karin
Stänkskydd black stone

Just Fredriksdal är ganska nytt så jag antar att det inte är smånga här som byggt ett sådant men om någon har eller håller på, dela gärna med er av era erfarenheter!

I övrigt, något mer att tänka på när det gäller Smålandsvillan?

Tomten vi kollar på ligger på 200 000 kr plus alla avgifter och grund.

Vi räknar på runt 2,4 miljoner kronor för ett färdigt hus. Då jobbar vi själva med golvet, väggarna och fixar allt själva ute.

Vad tror ni om den estimeringen?
 
Trevligt hus! Hade det funnits när vi scannade husmarknaden hade vi helt säkert tittat närmare på det :)

Svårt att säga nåt om er estimering - vårt hus kostade 1,8 mKr i utgångspunkt, inkl byggentreprenaden och grunden (gjuten platta) och grovshakt, tomten kostade 1,1 mKr inkl fiber, vatten- & avloppsanslutning och vår totala budget ligger på strax under 3,3 mKr, då har vi valt det mesta i standardutförande.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Vi har också sneglat på Fredriksdal, grundpris 1.675.000 med tillval
Kök nivå 3
rostfria vitvaror
Contura 880:1
Kakel/klinker WC
duschvägg
torktumlare
snözon 3.0
Totalt: 200.000 i tillval.

Enligt offert landar vi på 3.2 inräknat allt och lite buffert i kalkylen för grund/schakt.

jag har aldrig varit inne i en Smålandsvillan så vitt jag vet. Jag är lite orolig över att kök/vardagsrum kommer kännas ganska litet (iaf på Kalmar och Fredriksdal som jag tittat mest på).

fixar man 3 ungar i ett hus på 122kvm som Fredriksdal är? I dagsläget har vi inga barn men vi jobbar på saken :)
 
Hej

Vi kollade med på Smålandsvillan, först och främst är det ett Älvsbyhus med modernare look, och såklart dyrare, mycket svåra planlösningar, och svårt att vända huset rätt på vissa tomter, blir lätt korridorkänsla då alla moduler skall rymmas på lastbil, sen bråkade vi en del med dem ang att man EJ tecknar totalentreprenad med SMW, utan beställer huset av dem, och grunden med annan entreprenad, och i denna stad så sjönk många smålandsvillor, så de fick lyfta husen och gjuta platta under dem! Så lär väl köparen hamna mellan dessa 2, som beskyller varandra. Husen verkar billiga på hemsidan, men precis allt tillkommer!! Trappan plus fönster på övre plan, bättre kök, kakel /klinker kök/badrum, fler takstolar för att tåla snö, ingen riktig grund, utan en grund som ska ha en avfuktare som ska gå dygnet runt! Samt avsaknad av golvvärme, vi tyckte de var ett skojarföretag! Vi bröt kontraktet..

Vi köpte Norrlandsbyggt hus, riktig grund, golvvärme, tjocka väggar, brutet sadeltak, samt att de ritar
Huset precis som vi ville ha det, kakel och klinker i alla badrum, entréer, samt platta i garaget, för samma peng!

Nej, Snålandsvillan, bygg riktigt hus! Ej sommarstuga..
 
Våra grannar har samma budget på smv Eksjö som vi har på ett Eksjöhus prio 2.
Vi har garage och dom har carport. Vi har sämre tomt med mer att fylla upp. Vår grundstandard är högre än deras tillvals standard.
Med det sagt så kanske inte Eksjöhus passar inom er budget men ett smv hus är inte alltid billigt. Ta in så många offerter du bara kan. Kika på ett par lösvirkesfirmor som får räkna på samma hus som fredriksdal med samma standard. Kolla med lb hus också.
Prata med ett par andra som byggt med smv och hör vad deras grundbudget var och vad det egentligen kostade.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Nu har vi hittat en tomt som vi båda gillar, får prata med mäklaren imorgon. Jag har också kontaktat Eksjöhus för en träff i nästa vecka. LB-hus träffade vi förra veckan och de hade riktigt trevliga planlösningar. Som någon skrev tidigare så är Smålandsvillans planlösningar ibland lite knepiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.