Hej!
Jag skulle behöva lite tips och idéer på skyddsräcke med en speciallösning.
Vi har ett inåtgående fönster precis mitt i där skyddsräcket ska vara. Det är ett gammalt hus och tidigare har det bara suttit 2st horisontella ribbor vilket inte är så barnsäkert.
Tanken är att det ska bli ett skyddsräcke med stående ribbor och jag vill fortfarande kunna öppna fönstret för att putsa ibland (det är 2+1 fönster med 4st sidor att putsa). Är det någon som har någon idé eller lösning på hur jag både kan ha ett skyddsräcke och kunna öppna fönstret?
Kan man göra någon gångjärnshistoria i räcket? Jag vill ju inte ha en öppning mitt i räcket då barnsäkerheten är viktig.
Fönstret bygger ca 35cm inåt i rummet när det är fullt öppet.
Fönstret är helt nytt så vill helst inte byta det.

Tack på förhand!
 
  • En inomhustrappa, två våningar, växter under, resväska ovanpå, spegelvänd genom fotografering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träförklädnad, fönster, bord, naturutsikt, avskalad interiör, eluttag, enkelhet, ljusinläpp, arkitektur, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Ska det vara barnsäkert? Eller likt det som sitter i trappan? Krysset nedåt i trappan räknas nog inte som säkert, varken på höjd eller spjälvidd. Ska det vara likadana kryss skulle jag passa in så att det räcker med att lossa någon enstaka skruv och en diagonalpinne för att komma åt att öppna. Specialvarianter där delar av räcket blir en grind kanske varken är snyggt eller säkert.
 
En grind är nog lättast. Sätt ett lås eller låsbeslag för hänglås så hindras även äldre barn att öppna den i framtiden.
 
Nu svarar jag inte på din fråga men behöver du verkligen kunna öppna det fönstret helt?

/Krille
 
Jag hade också valt en grind för detta problemet om det skall vara lätt att komma åt. Annars är ju ett löstagbart lyftbart element i räcket ett alternativ också, säkra det med en skruv på vardera sidan bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.