Vill omvandla två gångjärnsdörrar med 90 cm vägg mellan till skjutdörrar, är det då bättre att bygga en tjock låda mellan dörrarna, eller en till varje dörr? Om man har plats för vilketdera. Om man räknar från vänster till höger från hörnet är det 71 cm vägg- 71 cm dörr- 90 cm vägg- 81 cm dörr- 100 cm vägg, så det går att lösa på flera olika sätt. Helst vill jag att den vänstra dörren ska skjutas åt höger, tror jag, och den högra spelar mindre roll. Det låter väl bäst att göra båda "lådorna" på höger sida om respektive dörr, va?

Dörrarna går inåt mot köket idag och den vänstra går till ett stort skafferirum (kan i princip vara en mycket enkel dörr, kan nästan tänka mig en som är tunn som en skåpsdörr om man inte använder den befintliga dörren) och den högra till en bullrig tvättstuga.

Är skjutdörr lika bra ljudisolerat som vanlig innerdörr? Eller ska man skippa den lösningen mot tvättstugan, eller finns det bra lösningar för att få lika väl ljudisolerat med skjutdörr?

Kan man använda de befintliga innerdörrarna (standardtyp) eller blir de för tunga?

Tipsa gärna om vilket material som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.