Hej!

Jag planerar på att bygga en skiljevägg i min hyresrätt. Jag har tänkt köpa 45x45 reglar med cc60. Jag vill inte spika i golv men tänker att jag borrar i vägg och tak för att förankra reglarna.

Jag har funderat lite på vad man kan göra för den regel som ligger mot golvet. Jag har fått för mig att det finns fransk skruv som man kan använda sig av? Jag hade velat ha något liknande som genom en skruvmekanism trycker regeln ifrån golvet så ramen står stadigt. Jag har tänkt att det borde finnas något objekt med en rund fot som sprider ut trycker så man inte belastar allt tryck mot en liten yta på golvet.

Är det någon snäll själ därute som kan hjälpa mig med att ta reda på vad jag hade behövt köpa så jag inte repar eller gör hål i golvet? Tack på förhand!
 
Jag delade ett 18 kvm rum i två för mina döttrar. Väggen - som även fick flera eluttag - förankrades i väggarna och snyggt med ett par skruvar i parkettgolvet samt mitt i stuckaturrosetten i taket. Viss ljudidolering las också in. Snickaren la ett skydd (?) vid stuckaturen och de små hålen i golvet reparerades snyggt då väggen togs bort. Detta var i mitt förra hus och jag kunde vid senare besök se att min intention hade fungerat över förväntan väl.

För oss blev det två fina rum med inbyggda sovalkover och garderober i snedtaket motsvarande 12 kvm för varje tös. Idag behöver man inte ens bekymra sig för ljudisolering - det är billigare att utrusta de unga med lite exklusivare hörlurar;).
 
Redigerat:
Ma Ti Ma Ti skrev:
Hej!

Jag planerar på att bygga en skiljevägg i min hyresrätt. Jag har tänkt köpa 45x45 reglar med cc60. Jag vill inte spika i golv men tänker att jag borrar i vägg och tak för att förankra reglarna.

Jag har funderat lite på vad man kan göra för den regel som ligger mot golvet. Jag har fått för mig att det finns fransk skruv som man kan använda sig av? Jag hade velat ha något liknande som genom en skruvmekanism trycker regeln ifrån golvet så ramen står stadigt. Jag har tänkt att det borde finnas något objekt med en rund fot som sprider ut trycker så man inte belastar allt tryck mot en liten yta på golvet.

Är det någon snäll själ därute som kan hjälpa mig med att ta reda på vad jag hade behövt köpa så jag inte repar eller gör hål i golvet? Tack på förhand!
Man kan lägga en remsa med matta, typ heltäckningsmatta mellan regel och golv för att skydda golvet.
 
Redigerat:
Ma Ti Ma Ti skrev:
Hej!

Jag planerar på att bygga en skiljevägg i min hyresrätt. Jag har tänkt köpa 45x45 reglar med cc60. Jag vill inte spika i golv men tänker att jag borrar i vägg och tak för att förankra reglarna.

Jag har funderat lite på vad man kan göra för den regel som ligger mot golvet. Jag har fått för mig att det finns fransk skruv som man kan använda sig av? Jag hade velat ha något liknande som genom en skruvmekanism trycker regeln ifrån golvet så ramen står stadigt. Jag har tänkt att det borde finnas något objekt med en rund fot som sprider ut trycker så man inte belastar allt tryck mot en liten yta på golvet.

Är det någon snäll själ därute som kan hjälpa mig med att ta reda på vad jag hade behövt köpa så jag inte repar eller gör hål i golvet? Tack på förhand!
Du kan använda denna + dubbelhäftande tape till golvet.

https://www.bauhaus.se/norgips-skena-m-pe-duk-70-55
 
Det finns även skruvar så man kan fästa i väggen och sedan spänna mot taket för att slippa borra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.