Ska bygga en skiljevägg där vi ska ha lampor och elutag. Vill förebereda nu innan vi sätter på panel med dosor och rör till tilltänkta lampor och eluttag. Antar att det är speciella för utomhusbruk? Något annat att tänka på vid montering?
 
tommib
Du får nog specificera frågan lite, gärna med bilder. Vad är det för skiljevägg?
Ute sätter man vanligen kabel direkt in i armaturer och uttag. Dosor går att sätta men då gäller det att det finns vettiga förutsättningar för att få tätt mellan ytskiktet och apparaten. Exakt hur tätt beror på var det sitter och vad det finns för krav på IP-klass. Till belysning är det vanligt att man går med ett rörutlopp.
 
Pågående byggnation av en träverandaskärm på en trädäck, med verktyg och trämaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en bild :) Sen ska panel utanpå och en överliggare. Tänkte att det skulle vara snyggt att dra elen i själva skiljeväggen för att slippa dra kablar utanpå.
 
Redigerat:
tommib
Ja, det är snyggare.
Eftersom det är en fast installation är det enkla svaret att du får inte, kontakta en elektriker. Du får inte ens förbereda dosor och slangar eftersom dessa är en del av den fasta installationen. För att undvika hårklyverier gäller det i princip även om du drar kabel i dem (men här skulle man ev kunna argumentera...)

Om du inte känner dig trygg med hur det ska göras skulle jag rekommendera kontakt med en elektriker som kan fixa så det blir snyggt och rätt, det är enkelt gjort när väggen är öppen.

Om du ska göra det själv måste du först svara på ett antal frågor. Först och främst, varifrån ska du mata uttag och belysning i vägen? Ska du ha belysningen styrd via knapp eller via skymningsrelä (eller annan mer avancerad styrning)? Hur många och vilka armaturer? Hur många uttag? Var ska allt sitta? Du måste dela upp inkommande matning på något vettigt sätt, vanligen gör man det i en dosa. Utomhus skulle jag nog dra med EKK i rör och koppla i en U56-dosa eller liknande. Det beror dock på hur många kablar som ska anslutas. På den väggen man ser på bild skulle jag inte komma på tanken att använda inomhusapparater utan det skulle vara grejer klassade minst IP44, gärna IP56. Det betyder i princip uteslutande utanpåliggande grejer. Kablarna i sig kan dock dras infällt, gärna i rör/slang.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Även vägguttag/brytare (speciella IP 44) i infällda dosor är helt ok, med armaturerna blir det genast lite "det beror på" typ mm.
 
tommib
Jo, det var därför jag sa i princip.... Det finns infällda uttag och brytare men det är genast lite mer special och inget som finns på lokala bygghandeln...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.