Jag tänkte bygga en självbärande hjärtvägg som ska bära upp ett golvbjälklag på 30kvm och dessutom vara upplägg i mitten för fackverkstakstolar (dryga 7m spännvidd).

Det gäller en utbyggnad som är ca 7x5 meter och väggen ska vara i mitten mellan långsidorna, dvs 5m lång.

Ganska nära mitten på väggen är en dörröppning och jag räknar med att jag har ca 50cm vägg ovanför dörren.

Målet är alltså att få denna vägg självbärande!

Jag tänkte använda mig av OSB + gips på båda sidor om väggen, förskjutna skarvar och skruvlimmat. Regla med 45x70 borde räcka men jag kan givetvis gå upp i dimension om det skulle behövas. Golvet som väggen står på blir limmat golvspån i samma längdriktning som väggen så för att kompensera för dörröppningen tänkte jag kortla under golvspånet längs väggens syll så att syllen + kortlingar + golvspån tillsammans klarar rejäla dragkrafter. Golvspånet ska givetvis inte skarvas just vid dörröppningen.

Blir detta en tillräckligt bärande vägg i sig själv för att klara takstolar och golvbjälklag på övervåning? Förslag på förbättringar?

Denna hjärtvägg ska alltså stå på ett golvbjälklag som inte är direkt förankrat i grunden och golvbjälklaget ska inte behöva ta lasten från väggen...

Ett alternativ är givetvis att sätta dit en rejäl limträbalk eller liknande och inte bry sig så mycket om hur väggen byggs.
 
Du vill alltså att väggen eg bara ska stå på ändarna och agera som en balk istället för att bara föra ner lasten rakt ner på golvbjälklaget?
 
Japp! Lasten ska gå ner i de väggar som hjärtväggen är förankrad i (en yttervägg och en fd yttervägg som båda står på betongväggar till källaren).
 
Om inte väggen "sitter" ihop under dörröppningen också och på så sätt kan ta dragkrafterna som blir i en balks underkant så är det onödigt att försöka sig på att få hela väggen att verka som balk.

Med 50 cm har du dessutom gott om plats för det limträ som behövs.

Limträ blir mycket redigare tycker jag! Blir mer flexibelt. Enklare att förstå och hantera för eventuella framtida husägare osv!



mvh
 
Redigerat:
Oj ja då låter det spontant lite klent med att ha en vägg med dörröppning i.
Iaf är det överkurs för min del att räkna ut hållfastheten på en sådan..
Fast jag skulle isf försöka lägga tex ett plattjärn i botten under tröskeln så att du får hjälp av hela vägghöjden istället för bara 50cm i toppen
 
Plattjärn är ju absolut en möjlig lösning!

Men jag tycker det luktar onödigt och komplicerat med tanke på vad man vill uppnå! Bättre då att som sagt sätta limträ, 90 x 405 borde funka, eller liknande och sedan regla upp en utfackningsvägg under med total frihet för öppningar, dragningar och framtida förändringar!
 
och om TS behöver en högre balk, eller rentav ändrar sig och vill ha öppet på första våningen kan man också "fälla" in balken i bjälklaget ovanför.
(alltså att ovankant balk ligger i samma nivå som golvbjälkar och dessa är fästa till balken med balkskor...)
 
Det är inte särskilt sannolikt att någon i framtiden skulle vilja öppna upp och ta bort denna vägg. Att fälla in en balk i golvbjälklag är iofs möjligt men kräver då att man även öppnar upp takstolarna för denna infällning...

Hur som helst tycker jag ändå att det vore lite kul att lyckas kontruera en vägg som löser uppgiften istället för att bara gå och handla en limträbalk :)
 
jo... (jag fortsätter strida för balken) i praktiken är det ju trots allt de där 50 cm över dörren som ska göra jobbet! = balk!:D
 
En självbärande vägg skulle jag nog göra som en fackverkskonstrunktion med snedsträvor i facken mellan reglarna. Plus limmad och skruvad plywoood.
 
Normalt är det svårt att kunna räkna hem en regelstomme m 45x70 till att bli bärande.
Om man gör den som en fackverkskonstruktion går det nog, men då får man vara noga med hur man utformar knutarna så att de verkligen kan överföra krafterna.
 
I detta fallet blir ju inte regelstommen i sig bärande utan snarade dom lim-skruvade plywoodskivorna och dragjärnet i botten..
Men jag skulle nog valt en spontad 16mm plyfa så den blir ihoplimmad i kanten med..
 
Tack för input! Eftersom det inte verkar helt självklart att väggen skulle självbärande klara lasten från takstolar och golvbjälklag väljer jag nog att sätta dit en limträbalk ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.