vill bygga hus i viss mån med begagnat material samt bygga allt själv utom el och VS. vad kan det kosta med lösvirkeshus/m2 1 plan normalstandard med billigast tänkbara grundläggningstyp. tomt och annat ej inräknat . är lite snål ......::)
 
Hej

Vi bygger lösvirke i egen regi.Det är jag,min man och min pappa som bygger.Vi har ritat huset själv,det är två våningshus med ett litet loft(tredjevåning).Tomten köpte vi av en bonde för 32000!!.Det är platta på mark med golvvärme,uppvärmning:jordvärme,boyta 215 kvm,Ikeakök Ulriksdal,helkaklad toa o badrum+bastu,skorsten med kakelugn och vedspis.Vi bygger också dubbelgarage på 65 kvm.Summan för detta bygge är beräknat till 1250000.Det låter kanske väldig billigt men det beror mycket på att vi inte betalar något för arbetet (förutom vvs o el)dessutom har min pappa väldigt bra kontakter inom byggbranchen så vi får köpa material billigt.Kakelugn och vedspis har vi köpt begagnat.
Hoppas detta inlägg gjorde dig lite klokare.
Har du frågor får du gärna maila mig

mvh terese
 
Hej Terese!

Jag ska snart påbörja mitt husbygge och har lite frågor

Bygger ni på heltid??
Hur långt tid räknar ni med att det tar innan ni kan flytta in??
Hur lång har ni kommit??



Said
 
terese skrev:
Hej

Vi bygger lösvirke i egen regi.Det är jag,min man och min pappa som bygger.Vi har ritat huset själv,det  är två våningshus med ett litet loft(tredjevåning).Tomten köpte vi av en bonde för 32000!!.Det är platta på mark med golvvärme,uppvärmning:jordvärme,boyta 215 kvm,Ikeakök Ulriksdal,helkaklad toa o badrum+bastu,skorsten med kakelugn och vedspis.Vi bygger också dubbelgarage på 65 kvm.Summan för detta bygge är beräknat till 1250000.Det låter kanske väldig billigt men det beror mycket på att vi inte betalar något för arbetet (förutom vvs o el)dessutom har min pappa väldigt bra kontakter inom byggbranchen så vi får köpa material billigt.Kakelugn och vedspis har vi köpt begagnat.
Hoppas detta inlägg gjorde dig lite klokare.
Har du frågor får du gärna maila mig

mvh terese
Låter mkt billigt, hoppas att ni håller budgeten, har bygget dragit igång !
 
Vi bygger lösvirkeshus själva, till 75%, och det är en villa på 260 kvm med mansardtak och tillhörande garagebyggnad med mansardtak på 115 kvm. Totalkostnaden för huset (exkl tomt, anslutningar, markarbete) ligger på ca 1,8 milj (6000 kr/kvm boyta).
Dessutom är ovanvåningen på garaget inrett som en 2:a på 55 kvm. Det blir två våningar där eftersom vi har mansardtak där med.
VVS, El och plattan har vi lejt ut.

Vi började vårt bygge jan 2003. Och vi har tills nu lagt ner ca 4000 timmar och har ca 1000 timmar kvar. Jag har varit mammaledig och min man tog ut tjänstledighet i 6 månader. Vi kunde då jobba i skift!

Vi har bott i den lilla lägenheten (lite jobbigt med 4 barn!) sedan i juni 2003, och vi ser nu slutet på vårt bygge då vi beräknar att flytta in om 9 veckor.

I våra beräkningar från början så skulle vi ha mer snickarhjälp med stommen, men de snickare vi fick tag på backade ur och vi stod där och fick ta tag i det själva istället. Det har gått bra, men det har tagit mycket längre tid. :)
 
Vi började med bygget aug -03 och vi har alla ett heltidsjobb att sköta så det blir bara kvällar och helger som vi bygger,jag tycker att vi kommit jättelångt om man tänker utifrån hur mycke tid vi haft.Vi har stommen klar:väggar med träpanel,tegeltak,fönster.På insidan har vi börjat med innerväggar och elektrikern har börjat dra,jordvärmen grävde vi i höstas och värmepumpen skall installeras till veckan.Tvättstugan är så gott som klar ,det var tvungat att göra den först eftersom värmepumpen skall stå där.Värmen har vi haft på en månad med elkassett.Skorstenen skall snart påbörjas också....och än så länge håller budgeten!! ;D

/terese
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.