Langbein
Jag bara undrar hur lätta är lättbetongblock?

Önskan att bygga eget nästan alldeles själv är ju stark hos många, men alltför många har stupat på vägen i slitet.

Om lättbetong är lätt, vad är då tungt, dörrar, fönster, takstolar, bjälklag och murbruk, vad mer?

Systemet att bygga plastblock och ha betong i, är det lätt och bra?
 
För att få bra isolering i huset så behöver du mura med 40 (eller möjligen 35) cm tjocka block. Dom är garanterat inte lätta, jag vet inte riktigt vad dom väger men man brukar använda lyftrobotar när man murar hus proffessionellt nu för tiden. Mura lättbetong är nog inget för hemmafixaren (eller finns det någon här som har gjort det?)
 
Hej

Nu ska jag inte sticka ut hakan alltför mycket, men:

Jag har murat upp en källare där ytterväggarna är 35 cm tjocka och blocken väger Ca. 30 kg/st. Killen på bygghandeln räknade fram att bara ytterväggarna väger Ca. 27ton .
Sedan tillkommer innerväggarn med sina (fjantiga) 19 block
Ingen lyfthjälp här inte.
Jo förresten. När balkarna (som väger ca 80 kg/st) skulle på plats var vi två som satte dem på plats :)
Att det gick som en dans på rosor skulle jag inte vilja påstå. Jag fick snabbt veta vilka muskler som jag inte tränat (ALLA) men det gick.

Nästa steg är att limma lättbetongsblocken.
Dessa är 36.5 cm tjocka, men väger mindre och har "handtag" på sidorna.
Sedan är det ju färdigblandat lim som används vid lättbetong och då slipper man blanda bruk vilket tar på krafterna.
Jag inbillar mig att lättbetongen blir betydligt lättare att jobba med.
Men det låter jag vara osagt.

Det känns som att OM jag skulle stupa skulle det bli vid källarbygget eller grunden men som sagt det gick det också.

Lite bilder finns på den dåligt uppdaterade hemsidan i blått till vänster under Homer.


Said
(som gillar att mura :))
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.