Hej,

är det någon som byggt sina egna köksstommar? Jag har samlat ihop en massa massiva köksluckor samt lådor från 50 och 60-talskök och tänkte köpa lamellskivor alternativt stavlimmat av furu till själva stommarna. Men..; hur sammanfogar man sidor med bas? Använder ni plugg, dominobrickor eller lamell? Såg att någon pratat om handöverfräs men till vad?
Alla tips är välkomna!!
 
Jag körde stavlimmad furu med skruv och lim.
Handöverfräs är väl kanske för att sätta rygg i masonit. Jag använde stavlimmat även där
 
D DFYD123 skrev:
Jag körde stavlimmad furu med skruv och lim.
Handöverfräs är väl kanske för att sätta rygg i masonit. Jag använde stavlimmat även där
Ok, toppen! Tack för svar. Byggde du en separat sockel som du sedan ställde skåpen ovanpå och vilka mått använde du i så fall?
 
L LinaJoh skrev:
Ok, toppen! Tack för svar. Byggde du en separat sockel som du sedan ställde skåpen ovanpå och vilka mått använde du i så fall?
nej jag körde vanliga köksben och sockel utanför dom.
 
L LinaJoh skrev:
Ok, toppen! Tack för svar. Byggde du en separat sockel som du sedan ställde skåpen ovanpå och vilka mått använde du i så fall?
jag körde på ”hyllplan” i furu från byggmax har jag för mig… tänk på att måla dom invändigt ordentligt, dom har en tendens annars att lukta ganska speciellt inuti skåpet. Jag vet inte varför men jag hade fuskat lite i taket i ett hörnskåp på golvet och där hade jag min brödrost. Varje gång jag använde brödrosten så stank det. Den måste ha sugit åt sig lukten på nåt sätt. Kanske är hyllplanen behandlade på ngt sätt, osäker.
 
Spana lite hos IKEA, det finns säkerr en hel del användbara fästen.
 
D DFYD123 skrev:
jag körde på ”hyllplan” i furu från byggmax har jag för mig… tänk på att måla dom invändigt ordentligt, dom har en tendens annars att lukta ganska speciellt inuti skåpet. Jag vet inte varför men jag hade fuskat lite i taket i ett hörnskåp på golvet och där hade jag min brödrost. Varje gång jag använde brödrosten så stank det. Den måste ha sugit åt sig lukten på nåt sätt. Kanske är hyllplanen behandlade på ngt sätt, osäker.
Toppen, tack för tips! De har säkert ett lager hårdvaxolja eller något liknande.
 
M magnu skrev:
Spana lite hos IKEA, det finns säkerr en hel del användbara fästen.
Ja, jag tänkte även köpa utdragslåde-fästen för en uppdaterad variant av ett 40-60-talskök. Det är dock svårt att veta vilken höjd man ska ha på stommarna (eller vad bänkhöjden ska vara).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.