Vi har ett odlingsland av jord som ska göras om till lekyta. En del ska bli sandlåda, och en del ska bli bark med utekök (dvs en diskbänk och lite kastruller etc de kan leka med).

Hur djupt rekommenderar ni att man ska gräva där man bygger sandlåda?

Samt för ytan som det ska ligga täckbark på?
 
Du behöver inte gräva nå, men det är ju trevligt om man bygger sandlådan och sen gräver innanför den så den blir lite djupare utan att sticka upp så mycket.

Resterande yta är bara att lägga duk och sen täcka med bark.
Jag kör med björkflis istället för bark
 
L Lutte skrev:
Du behöver inte gräva nå, men det är ju trevligt om man bygger sandlådan och sen gräver innanför den så den blir lite djupare utan att sticka upp så mycket.

Resterande yta är bara att lägga duk och sen täcka med bark.
Jag kör med björkflis istället för bark
Angående barken så hade jag en tanke om att barken/flisen skulle vara i jämnhöjd med stenplattorna bredvid. För om jag låter jorden vara, lägger duk och flis på, så kommer flisen dras ut på stenplattorna jämt och ständigt.

Eller?
 
P peter.linkan skrev:
Angående barken så hade jag en tanke om att barken/flisen skulle vara i jämnhöjd med stenplattorna bredvid. För om jag låter jorden vara, lägger duk och flis på, så kommer flisen dras ut på stenplattorna jämt och ständigt.

Eller?
Ja då får du ta hänsyn till plattorna, du bör ha minst 5cm bark gärna mer. du får slänta från plattorna så dom ligger kvar.

Jag hade nog grävt ut och sen återfyllt närmast plattorna med jordfuktad betong. Då kan du gå ganska brant med slänten för att maximera tjockleken på bark/flis.
 
Två gånger har jag byggt sandlåda med det här som ursprungsidé (Handbok för trädgården, Leif Qvist) och tyckt det blivit bra. 2 dm djup med sand är väl bra åtminstone. Gärna 3-4, men du behöver egentligen inte gräva bort mycket mer än grässvålen. Skönt för de vuxna att det är lite höjd på sargen hellre än att sittbrädan är i markhöjd och ett 3dm djupt hål.
 
Illustration av en sandlåda med mått och en person som bygger, samt en planritning och beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bygger en sandlåda och lägger bark så du kommer absolut att få in sand och bark på plattorna men trädgården är väl till för barnen?

Lägg barken utan duk men tillräckligt tjockt ich fyll på när det behövs. Då slipper du ta bort en duk när området ska bli något annat om 10-15 år och du får ett rktigt tjockt lager med svart odlingsjord. Som en bonus kommer ni hitta massor av roliga maskar när ni gräver i barken.

Har du utrymme så bygg en ansats in mot en öppen sida på sandlådan. Längdhopp är kul och förlänger användningen av en sandlåda. Vår var asymmetrisk så det fanns en rak linje att hoppa på och ett hörn att bygga i. Eftersom jag var yngst byggde jag iofs alltid mitt för ansatsen...
 
Jag skulle säga att storlek och djup på sandlådan beror helt på barnet. I gamla huset gjorde jag en sandlåda på 2x2m och ca 4dm djup. Grabben grävde till fiberduken för jämnan och ingen annan fick plats. Nya sandlådan är 4x4m och som djupast ca 80cm. Nu fungerar det utmärkt för 3-4 barn att leka tillsammans i den
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Tack så mycket för er input!

Problemet jag upptäckte är att bredvid där vi tänkte ha sandlådan finns det ett stort persikaträd, och det fanns såklart en massa rötter därunder som gjorde att man inte kunde gräva neråt.

Funkar det lika bra att ha sandlådan helt ovan mark?
 
Glöm inte lock om det finns mycket katter i området - det är inte så kul om nån katt får som vana att använda sandlådan som toa på nätterna...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
[länk]

Funderade på att köpa den här, spänna markduk undertill, och sätta direkt på jorden. Borde väl funka bra?
Det fungerar, men om du bara kan gräva bort gräs-lagret så duger det gott.
Det "viktiga" är ju att man inte vill få gräs som växer upp i lådan. Om det sker genom bortgrävning eller markduk spelar ingen större roll.
Men om man har markduk kommer det ju bara gå att gräva en viss bit ned för barnen. Tar du bort den så kan de senare gräva tunnlar under rötterna om de känner för det. :) Att det inte är sand hur långt ned som helst spelar ingen roll för lekförmågan!
 
Jag grävde inte alls. La duk på gräsmattan och satte (färdigköpt med lock) sandlådan direkt på och fyllde med sandlådesand. Kompletterade med mer sand efter 2 år. Lådan höll i 5 år och då hade de 5 barnbarnen lämnat sandlådeåldern. Kvarvarande sand spreds över gräsmattan. Billigaste och trevligaste sysselsättning för småttingar.
 
1,30 i bredd känns aningens lite tycker jag men det beror ju på hur mycket plats man har, hur många och hur gamla barn osv. Skydd i form av duk eller nät är bra. Lock blir lätt väldigt tungt om det är ok storlek på lådan. Grässvålen tycker jag du ska ta bort men du behöver inte gräva djupare.
P peter.linkan skrev:
[länk]

Funderade på att köpa den här, spänna markduk undertill, och sätta direkt på jorden. Borde väl funka bra?
 
Har du bara tillräckligt med sand borde inte markduk vara nödvändig, om du inte absolut vill bli av med det mesta av sanden en gång i framtiden. Det blir ju kolsvart under sanden så gräset lär dö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.