Hej!

Vid inflytt fanns en luftvärmepump som för massa år sedan byggdes lite lätt in i en hylla av en bekant (se bilder).
Den har alltid öppet under och över samt en lucka med kardborrband så man kan ta bort luckan framför vid drift.

efter massa år så har pumpen lagt ner, inte konstigt, gammalt skräp. O nu ska en ny in.

Installatören ( o fler påpekar) att det ska vara fritt runt den. Jag är lite tvekande, hur kan det verkligen påverkar driften om den har fritt som enligt bilder?
jag förstår att det kanske behövs lite mer utrymme för eventuell service och dyl när nya pumpen är på plats.

Ska ta bort hyllan hur som inför bytet, men klurar kring lösningar då det ser rent ut sagt förjävla fult ut om klumpen bara ska sitta rakt på väggen.
Hur illa är det att ha en liknande lösning?
kanske kan skippa den plankan som går under helt o bygga med mer distans runt den?
Kanske få dit en störr del närmre den som går lossa vid eventuel service osv?

någon som har bra koll och/eller gjort någon liknande lösning för dölja åbäket?

MVH
Micke
 
  • Äldre luftvärmepump delvis inbyggd i en hylla ovanför en lila vägg, med synliga kablar och avtagbar kardborrelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal luftvärmepump inbyggd i en trähylla med öppningar ovan och under samt elinstallationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal inbyggd luftvärmepump i hylla med öppet utrymme under och över samt avtagbar frontlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre luftvärmepump inbyggd i en öppen hylla ovanför en lila vägg med synlig kabel och angränsande golvstående lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Installatören har rätt. Ta bort lådan.
 
Ser ut som nedre hyllan blockerar spjällen från att öppnas som tänkt, särskilt vid värmedrift. Där kardborrbandet sitter blockerar det luftflödet vid kyldrift. Numera finns olika designmodeller och Mitsubishi Hero LN går att få i flera olika färger.
 
J Josth skrev:
Ser ut som nedre hyllan blockerar spjällen från att öppnas som tänkt, särskilt vid värmedrift. Där kardborrbandet sitter blockerar det luftflödet vid kyldrift. Numera finns olika designmodeller och Mitsubishi Hero LN går att få i flera olika färger.
Tack för svar!
ok, det hade jag inte minsta koll på, tyvärr redan skrivit på för dem o blir en panasonic. Men, de mistubishi var ju snygga tom.

Ok så om man skulle bygga om någon liknande lösning men skippa underdelen helt?
borde det inte gå kladda på färg på den själv förresten? så smälter den in lite bättre åminstone.
 
Tror det bästa är att inte ha någon låda alls. Har man färg som fäster på plast går det säkert att måla men det lite pillande med detaljerna. Sedan finns ju färgad plast/vinylfolie som man kan "måla" om hela bilar med.
 
B
Titta på designinomhusdelar istället. Finns ett antal som är lite finare.

Rent konkret, om man bygger in den minskar luftflödet. Om luftflödet minskar, så blir temperaturen i aggregatet högre. Högre temp innebär högre tryck. Det innebär både högre elräkning och kortare livslängd på kompressorn.

Så bygg inte in den...
 
ok, tack för alla snabba svar, har jag väl lite bättre förståelse för det hela!
Ja, kanske skrev under lite för hastigt för de som skulle installera nya. Såg precis den vinröda Mitsubishi Hero LN vilket väl hade passat rätt mycket bättre i rummet.
 
A
Japp det där var inte vackert
En vinröd Mitsubishi mot den väggfärgen blir fint
 
hmm ja. Skrev nog under lite väl snabbt på detta. Värmdö-krokarna o hade fått värmdö sot rekommenderat så körde bara på. Undrar om det går bryta fast skrivit under på offerten :cry:

googlar som en galning kring Mitsubishi Electric LN25 HERO 2.0 ruby röd med installation, priserna e ju likvärdiga som nuvarande offert.
Dock finner jag inte några som jag vet något om för installation o rätt ny på detta (aldrig bytt förr o förra ägaren hade installerat nuvarande). Nån som har tips var söka o vilka som är tillförlitliga om jag lyckas ta mig ur nuvarande?
 
B
Enklast är nog om den du skrivit avtal med att byta, antingen får några tusenlappar för att avbryta avtalet, eller att du ber dem installera en LN hero istället ev. mot tillägg på kostnad.

Prata med dem du skrivit avtal med, de är säkert mån om att få en nöjd kund.
 
Man har väl ett par veckor i ångerrätt ?
Borde annars inte vara några konstigheter att avbryta en beställning om det inte är någon specialmodell som är beställd.
Med lite tur så har din tilltänkta återförsäljare önskad modell i sortimentet.
 
hej, tack för svar.
ja de kör "sverigepumpen" vilken alltså är panasonic rakt av o verkar vara det de har.
Har inte pratat med dem än, men ska väl börja med ringa dem o se om det e möjligt få den mitsubishin i rött genom dem istället.


C Comfort Thomas skrev:
Man har väl ett par veckor i ångerrätt ?
Borde annars inte vara några konstigheter att avbryta en beställning om det inte är någon specialmodell som är beställd.
Med lite tur så har din tilltänkta återförsäljare önskad modell i sortimentet.
 
tack för alla tips o råd.
Fick fint byta, men de har inte pumpen så letar att beställa online.

Några erfarenheter av olika leverantörer på nätet? T.ex. några som heter Zave som jag aldrig stött på i något annat sammanhang?
tretti.se och polarpumpen?
 
Jag skulle hellre måla om väggarna än installera en värmepump i den kulören. Tror rubinröd skär sig mot lila. Det är förmodligen billigare också, även om jag inte vet vad den färgglada pumpen kostar.
 
S Stegalos skrev:
tack för alla tips o råd.
Fick fint byta, men de har inte pumpen så letar att beställa online.

Några erfarenheter av olika leverantörer på nätet? T.ex. några som heter Zave som jag aldrig stött på i något annat sammanhang?
tretti.se och polarpumpen?
Om du går in på www.mitsubishielectric.se och kikar på deras återförsäljarlista så ser du högst upp ett antal företag som kör paralellimport och därmed inte har garanti/service/support från Mitsubishi Sverige som ett litet tips ;)

Borde väl finnas någon mer lokal återförsäljare som är vettig istället för att handla på postorder !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.