Hej alla,

Vi har en ladugård som är ca 7x14 Meter invändigt, ca 7 meter upp till nock. Den är helt tom så att säga. Nu Vill vi gärna bygga ett rum på ena sidan. Vi vill bygga en vägg och sedan ett tak. Vi undrar vilken tjocklek på vägg och tak vi ska ta? Det är murad ca 2,10 meter och sedan reglat upp resten med balkar ovanpå. Taket till rummet eller golvet till övre plan kommer vila på 3 murade väggar som är ca 30 cm tjock och en vägg som vi själv reglar upp. Vi kommer i nuläget inte ha speciellt tunga grejer på övre plan, men vi vill gärna dimensionera rätt från början om man i framtiden skulle vilja använda övre plan till ett gästrum eller något liknande. Jag tänker alltså på en vanlig belastning. Inga tunga maskiner eller så. Men det ska kunna klara en vanlig våningsplan så att säga. Jag kollade lite med svenskt trä och har kommit fram till att regla upp vägg och tak/golv med 145x45 reglar med cc 60 cm. Eller är detta överkurs. Jag skickar med lite bilder. I nuläget är det ett litet hörnrum som vi kommer ta bort. Men på samma sätt tänkte vi bygga bara över hela bredden på ladan.

Invändig vy av en rymlig ladugård med synliga reglar och bjälkar, murade väggar och diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som golvbjälkar klarar 45x145 bara en spännvidd på drygt 2 m, sedan blir svikten för stor. Hur stort rum hade ni tänkt er?
 
J justusandersson skrev:
Som golvbjälkar klarar 45x145 bara en spännvidd på drygt 2 m, sedan blir svikten för stor. Hur stort rum hade ni tänkt er?
hade tänkt använda 3,6 meter längder. Det är ganska exakt 3,60 om tak/golvbjälken ligger på hela muren och på reglade väggen. Då blir rummet ca 3,15 invändigt.
 
Då blir spännvidden 3,15 m. Du bör använda 45x220 C 24 reglar för att helt slippa svikt. Du kan använda klenare virke i kombination med skruvlimmad spånskiva, men det är mer jobb och säkert inte billigare. Du har ju gott om plats på höjden...
 
OK det blir 220 reglar då. Men vad tycker du om väggen? Måste även den va 220 eller räcker det med 145??
 
Väggen klarar sig med 95, men du vill kanske ha plats för isolering?
 
Rummet ska isoleras. Men det funkar nog att isolera 95 väggen. Kanske går jag upp ett snäpp till 120. Det kommer bli en liten verkstad så det måste inte vara så bra isolerad som ett vanligt hus. Bara stabiliteten är bra då är jag nöjd. Tänker mest på framtiden. Det ska va stabilt nog för att inreda en övre plan om man nu vill det någon vacker dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.