Hej!
Jag har ett par frågor ang. Bygga ett litet rum i halva garaget.

1. Testade att ta bort den gamla gipsskivan men va ett elände och der blev bara småbitar så därför undrar jag om det likaväl går att smäcka på osb+gips direkt på?

2. Har kollat och sett att det är plast på ytterväggarna så det bör läggas plast på betonggolvet och den nya väggen(mot resten av garaget)?

3. Har tänkt att jag sätter 45x70 reglar på golvet med (runt 20mm) klossar under för att få upp höjd, samt luftspalt under, sen isolering och golvspånskivor mm. Det räcker för ventilation under golvet? Med detta får jag samma höjdskillnad som resten av huset.

4. Hur mycket utav elbiten får man göra själv? Sätta dosor, slangar, dra kablarna, men elektrikern kolla om det stämmer och koppla bara in det sen?

Tack för svar!
Mvh Jonas
 
Mats-S
M Meizter skrev:
likaväl går att smäcka på osb+gips direkt på
Ja, det ska inte vara några problem.
M Meizter skrev:
bör läggas plast på betonggolvet
Jag är lite tveksam till att du lägger plasten direkt på betonggolvet, då hamnar den på den kalla sidan vilket strider mot reglerna. Du nämner ju att du ska isolera under golvspånet, då bör plasten hamna närmast golvspånet eftersom det är den varma sidan där plasten ska vara.
Luftspalten bör enligt mitt resonemang då ligga närmast betonggolvet, så att fukten från det ventileras bort.
Jag har inte personligen gjort ett sådant här jobb, har inte tid att googla på fakta nu så ta en seriös koll ang plastens placering ... grundregeln är att den alltid ska ligga på den varma sidan.
M Meizter skrev:
Sätta dosor, slangar, dra kablarna, men elektrikern kolla om det stämmer och koppla bara in det sen?
Har gjort så flera ggr, men det gäller att elektrikern är med på det innan du börjar själv. Elektrikern får ju sedan faktagranska ditt jobb, han är ju den som ansvarar för elinstallationen.
 
Tack för svar!

Nu när jag kollade lite nämre så ser man att plasten ligger direkt på betonggolvet, och jag vet att det är frigolit ovanför plasten inne i huset, det man ser där på bilden är dörren till huset.
Men de bör väll vara isolerat i plattan i detta fallet med då antar jag eftersom plasten ligger direkt på?

Mvh
 
  • Bild av en dörrtröskel med synlig plastkant på ett betonggolv, indikerar eventuell isolering nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
I mitt hus är det i köket en gjuten platta som inte är isolerad. Ovanpå den plast - frigolit - golvspån - ytskikt. Allt detta är "flytande" inga skruvar eller lim mellan lagerna.
Detta var vanligt förr och man kan göra så nu med men inte standar.


Ska du regla och ha vanlig isolering tror jag du bör göra som föreslagit längre upp i tråden.
 
Tack för svar!

Men då för de funka med tjärpapp under klossarna, sen reglar och isolering mellan, sen plasten över och sedan golvspåbskivor mm på det, då bör allt vara riktigt?

Mvh
 
Nu framgår det inte vad det lilla rummet ska vara?
Inte heller framgår det huruvida garaget är uppvärmt, eller om det används som garage eller ngt annat?
Byggåret för huset/garaget framgår inte heller. Det är också en viktig ledtråd i att kunna gissa förutsättningarna, (risken för fuktproblem).
Innan man vet det går det inte att svara på hur det bör byggas.

Min gissning är att det är en oisolerad platta på mark. Då (-70/-80/-90-talet) lade man plast direkt mot betongplattan för att skydda mot markfukt. Viktigt att påpeka att det är en riskkonstruktion.
Om golvet byggs med en luftspalt mellan golv och betongplatta, och luftspalten är ventilerad ut mot garaget så bör det inte vara risk för fuktproblem, såvida det inte är mkt fukt under det lilla rummet. Då kanske 20 mm är för liten luftspalt.
Mellan golv/trä och betong bör det vara syllpapp. Asfapapp är inte tillräckligt fukttätt. (Tjärpapp som i takpapp kan fungera.)

Plast i golv och väggar kan du nog strunta i, (med reservation för användning).
 
Huset är byggt 83 och vad sett i ritningar så är det plast, 70mm isolering och sen golvspånskivor på en platta, de står dock inget om hur plattan är isolerad eller ej.
Funkar kloss mellan syll och regel med obehandlad trä eller bör jag ha tryckt för extra skydd?

Snabbritad bild på hur det ska vara.

Jag tänker också att om man borrade ett hål mot altan hållet under väggen så luften kan röra sig från garage till altan under nya rummet.

Ska jag strunta helt i plast i väggar golv o tak menar du?

Mvh
 
Redigerat:
M Meizter skrev:
bör jag ha tryckt för extra skydd?
Nej. (Tryckt virke förhindrar inte mögelbildning, vilket är det stora problemet om det är för fuktigt. Dessutom är det giftigt och bör inte användas inomhus.)

Ser ingen bild?

Om altanen ligger utomhus så ska det inte vara ngn öppning.

M Meizter skrev:
Ska jag strunta helt i plast i väggar golv o tak menar du?
Ja, principiellt, om du bygger ett rum inuti ett annat rum. Antaget att det yttre rummet (garaget i detta fall) är frostfritt och med torrare klimat (RH) än utomhus.
Även den tunna isoleringen/väggtjockleken (70 mm) gör att även om det vore en fristående byggnad (utomhus) kan man strunta i plast iom att väggarna tämligen lätt kan torka ut både utåt och inåt om de skulle bli nerfuktade av ngn orsak.
Nu finns inga uppgifter om taket på detta bygge så där går det inte att svara. Om taket i det nya rummet har en luftspalt mot garagetaket så behövs ingen plast där heller. (Antaget att garagetaket är isolerat på normalt sätt.)

Vi vet fortfarande inte vilket klimat som råder i garaget? (uppvärmt?)
Eller om garaget är isolerat eller inte?
Hur garaget är ventilerat?
Om garaget används som garage eller ngt annat?

Bilder och gärna planritning underlättar förståelsen av problemet, och därmed vilka lösningar som kan vara lämpliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.