Hej jag bor i en lägenhet en 2a och ung som jag är så vill jag dela upp vardagsrumemt i 2 rum så jag får en mys/spel/film hörna och har då funderat på att bygga 2 väggar som ska sitta ihop med varandra men vara fristånde på golvet, alltså inte sitta skruvade i varken tak,golv eller andra väggar. Är detta en hållbarlösning?

ytan är väl tänkt att bli ca 3x3-5 meter och ska husera soffa, bord, tvbänk, tv, hemmabioanläggning och x antal tvspels konsoller.

Som jag tänkt bygga så blir väggarna byggda i en L formation och ytorna som är mot tak och golv blir klätt i högtalarfilttyg (sånt som man klär bilbaslådor med) just för att inte repa något. Tänkte använda mig av 45x45mms reglar samt 3mm masonitskivor och eventuellt isolering mellan. Tänkte även bygga alla delar i sektioner så man vid flytt lätt kan monterna ner till mindre moduler och ta med sig.

Är det någon här som gjort något liknande? är det en hållbar idé? har ni tips på andra typer av virken/skivor jag borde använda?

MVH Tobias Nordin
 
Skall även tillägga att jag vill att det ska kosta så lite som möjligt, helst under 1000 kr.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Har aldrig gjort just denna lösning men spontant låter det väldigt klent med 45x45 och 3mm masonit. Jag skulle nog gjort det med 70x45 och gips på bägge sidorna. Att bygga moduler blir mest fippligt och vingligt, jag skulle bygga väggarna i ett stycke och koppla ihop dem med varandra så att det blir stabilt. Då kan du troligen hänga upp TVn på väggen om du vill det. Att montera väggar spända mellan golv och tak är inget konstigt alls men man brukar som sagt använda lite stabilare material.

Under 1000kr..... nja...... kanske.....
 
Tackar :)

Skulle det bli väldigt ostabild om det byggs i moduler?. Skulle det väldigt vingligt om jag använder 45x45? har inte så jätte mycket plats drf jag vill ha dem så tunna som möjligt, men inte heller för tunt. TVn kommer nog kunna åka upp på en av lägenhetens betongväggar så den biten är jag inte så orolig för, kanske till och med skaffar en projektor (när ekonomin tillåter).
Tanken är att de ska mer eller mindre stå på golvet och inte sitta spända mellan tak och golv, av min egen erfarenhet så brukar saker bli hyffsat stabila om de sitter ihop i en L formation. samt att jag hade tänkt sätta bräder i takhöjd som går in i det nya rummet som tippskydd.

Plockade ihop lite snabbt på byggmax med 45x45 reglar och gipsskivor och det landade på 808 kr ungefär, dock har jag ingen aning än om det är för mycket eller förlite material då jag bara gjort en snabb uppskattning.

en liten snabb illustration av hur jag har tänkt mig ungefär (inte propotions enlig)
Där man ser i profil så ser man det tänkta tippskyddet.
Rött=mina hemmagjorda småväggar
Svart=lägenhetens väggar,golv och tak.

vardagsrum med minirum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Eftersom jag inte har provat kan jag inte säga hur instabilt det blir. Om de ska stå på golv så skulle jag definitivt gå upp i dimension och dessutom skruva fast sektionerna i en L-form. Varför inte spänna? Det är inte svårt och blir mycket stadigare. Tippskyddet mot tak kan du skippa. om "väggen" börjar glida nere vid golvet kommer det inte fylla något syfte alls. Lägg hellre pengarna på något annat.

Eller tänk om helt, möblera med bokhyllor eller liknande för att skapa din TV-spelshörna....
 
okay, går nog upp i dimension för att få det stabilare om bygget blir av.
Kommer skruvas ihop i L formation. Det hade jag inte tänkt på att det faktiskt kan glida mot golvet.

Svårt att hitta bokhyllor som går hela vägen upp te taket, vill ha så avskärmat som möjligt så man slipper ljus från gatan, lampor och annat. Samt att det är mycket roligare att snickra ihop något än att möblera med andra möbler.
 
Sen hur skall jag göra för att spänna mot vägg och tak?
 
tommib
Börja med bokhyllor och snickra en täckbit upp mot taket... Men ja, det är roligare att göra själv.
Du kan ju alltid testa med 45x45, går det så går det. Gipsskivorna kan du alltid återanvända. Vill du ha en lite rå, industriell look kan du köra plyfa istället och lämna den som den är. Det blir också stadigare än gipsskivor.
 
tommib
Du spänner mot golv och tak genom att kapa reglarna som ska vara mot golv resp tak och lägga/hålla dem på plats. Sen mäter du avståndet mellan och kapar de vertikala reglarna. Ställ dem på plats och ta sen kilar och knacka in under reglarna så att de trycks upp lite. Detta kommer skapa en spännverkan i regelverket som håller det på plats.
Tror att det är byggmax som har en film som visar hur man gör.....
 
tack för alla tips :) nu har jag lite att fundera på, får se om det blir med möbler eller om det blir å bygga väggar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.