Hej!

Skall bygga ut en liten bit på en stuga. Tänkte göra det lätt för mig och inte gjuta utan sätta det på plintar. Golvet skall reglas med 170x45, vad för nått skall jag bygga ramen av som är lätt att fästa i en vanlig plint.

TACK
 
Sätt 45mm balkskor (fasta eller justerbara) i plintarna och använd 195x45 som bärlinor.
 
Tack!
Jag sätter alltså balkskor av i plintens fäste och lägger reglarna till ramen där?
Finns det alltså färdiga balkskor som passar i plintens "gap"?

 
Bob_the_builder
Hmm, menar du färdiga plintar? Då har de en balksko ingjuten, som i ditt fall (av frågan att döma) inte är justerbar. Problemet med färdiga plintar med ingjuten balksko är att du måste lyckas sätta dem i absolut våg med hjälp av spaden och det kan vara svårt!

Balken (bärlinan) läggs sedan i balkskorna och bjälkarna läggs tvärsöver.
 
Hur gör jag smidigast med färdiga plintar och vill inte gjuta egna?
 
Bob_the_builder
Ja, du... har inget bra svar på det. Köpa plintar med justerbara balkskor? Annars blir det nog jobbigt. Du får gräva gropar för alla plintar och sedan väga av och justera varje plint individuellt genom att lägga i grus i hålet alternativt gräva ur djupare. Jag har aldrig provat och skulle förmodligen inte göra det heller... :-/
 
Ojda, först nu såg jag att du inte ville gjuta :)
Min lösning beskriven ovan förutsätter att du gjuter fast balkskorna i plintarna.
Som Bob beskriver finns det färdiggjutna plintar att köpa - men det är ett helvete att gräva till dem och justera dem rätt i höjd.
Och att bara ställa en del av huset på typ lecablock på marken skulle inte jag göra....:-/



 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.