Har byggt ett pusselbord i MDF som inte ser så kul ut med sin mörkbruna färg. Skivan är 19mm tjock, stadig och bra. Ytan är helt obehandlad, men ändå slät och smidig.

Planerar att bygga ett nytt ganska stort pusselbord, men då MDF är så dyrt tänkte jag ta spånskiva istället som är betydligt billigare. Förvisso lite skrovligare än MDF.

Hur behandlar man bäst spånskivan så den blir slät och fin, "tål lite fläckar" som en kaffekopp och en och annan flottig kaka? :) Det gör inget om bordet blir smutsigt, det är till för att användas, så det behöver inte vara "smutstätt".

Tänkte slipa hela ytan med slipmaskin, och kanske olja/lacka/behandla den på något vis. Man kommer sitta många timmar med armarna på bordet, så ytan behöver väl behandlas utöver slipning så det inte blir "grisigt".

Vi är en pusselfamilj, så det lär byggas fler bord om detta blir bra, så positivt vore om processen går att återupprepa på fler skivor i varierande storlek, och då är det ju bra om det är "kostnadseffektivt" :)

(Edit: Oops, denna hamnade i fel del av forumet, skulle vara på Byggmaterial & Byggteknik hade jag tänkt)
 
Redigerat:
boschkenta
I sådant fall hade jag valt att lacka skivan en sjysst färg, och för att vara på den säkra sidan kört på ett lager möbellack över. Kör med skumroller så får du en bra yta på det. Detta gjorde jag på dotterns (2 år) lekbord, som nästan dagligen sölas på med vatten, och det har funkat galant i snart ett år utan (permanenta) fläckar osv.
 
  • Gilla
renoveringsrebellen
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
I sådant fall hade jag valt att lacka skivan en sjysst färg, och för att vara på den säkra sidan kört på ett lager möbellack över. Kör med skumroller så får du en bra yta på det. Detta gjorde jag på dotterns (2 år) lekbord, som nästan dagligen sölas på med vatten, och det har funkat galant i snart ett år utan (permanenta) fläckar osv.
Tack för svaret. Så du menar, så jag förstår, att man slipar spånskivan, torkar av den ordentligt från slipdamm, målar den med lackfärg, och sedan stryker på ett lager möbellack?
Låter ju simpelt nog, då kan man både få valfri snygg lackfärg, plus en slitstark och tålig yta.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
boschkenta
renoveringsrebellen renoveringsrebellen skrev:
Tack för svaret. Så du menar, så jag förstår, att man slipar spånskivan, torkar av den ordentligt från slipdamm, målar den med lackfärg, och sedan stryker på ett lager möbellack?
Låter ju simpelt nog, då kan man både få valfri snygg lackfärg, plus en slitstark och tålig yta.
Precis så. Jag är ingen expert men jag har gjort så med MDF en 5-6 gånger med bra resultat.
 
  • Gilla
renoveringsrebellen
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Precis så. Jag är ingen expert men jag har gjort så med MDF en 5-6 gånger med bra resultat.
Tack för tipset! Då ska jag absolut testa det i mindre skala, och utvärdera slutresultatet, men det låter lovande :)
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.