Jag är i planeringsstadiet (sen ungefär 4år, vilket då även sammanfaller med hur länge jag har hängt på detta forum, även om detta blir mitt första inlägg. "Nu är det dags att vi gör något" säger frun...) på utbyggnad av vårt 1.5-planshus (modulhus från 1982 i kedjehusmodell). Huset har "joddlarbalkong" (hela ena kortsidan på övervåningen är balkong under tak), och under balkongen är det i dagsläget uteplats med utgång från köket. Uteplats/balkong-delen sticker ut ungefär 1.65m från övriga huset. Övriga huset står på platta på mark (med 2x30mm frigolitisolering ovanpå plattan, ingen under). Uteplats/balkong-delen står på tre stycken plintar ytterst (i respektive "ytterhörn" och "mitt-på"). Huset har hjärtvägg mitt i.

Min tanke är att lägga isolering under på den nya delen enligt nuvarande tankesätt (kanske bara 200mm, om det inte finns plats nedåt), men att även lägga tunnare isolering ovanpå (för att matcha hur nuvarande platta är byggd).

Detaljplanemässigt så har huset varit 103.6m2 BYA sen det byggdes -82, där detaljplanen säger 100m2. Boytan på nedervåningen är 79m2, där övrig yta alltså tas upp av uteplatsen (och ytterväggar). Efter initiala diskussioner med kommunen, så har de indikerat att det kunde vara OK att flytta ut ytterväggen till 103.6m2 (även om de var väldigt snabba och ivriga med att påpeka att de inte egentligen kunde säga något innan en skarp bygglovsansökan kom in).

Jag undrar hur vi bäst gör grundläggningen? Om dagens plintar kan behålla, eller gjutas in/runt så kan kanske takstolar/golvbjälkar från joddlarbalkongsdelen behållas. Det är ~21cm till centrum av stålskon som står i plintarna från ytterkant av den nuvarande plattan. Till plintens betong är det ~12cm. Kan man tänka sig att lägga grundelement och "gröpa ur" för plintarna, med lämplig armering runt? Jag tänker mig sedan att nuvarande pelare tas bort på sikt, och belastningen flyttas till ny kantbalk på nya plattan med lämplig avväxling.

Magkänslan är att det är relativt kort ner till berg om det spelar roll (berg i dagen syns bara någon meter bakom huset, dräneringsslangen runt plattan ligger väl ytligt på baksidan, samt två stora nu nedtagna björkar har sina rötter i ytan på "gräsmattan").

Möjligen kan kommunen gå med på att vi flyttar ut väggen lite längre än 1.65m, om detta skulle underlätta konstruktionen (så att exempelvis markelement kan ställas utanför plintarna utan modifikation, så typ 600x600-hörnelement). Man skulle kanske kunna tänka sig att flytta till +10% smärre avvikelse, så att BYA blir 110m2.
 
Redigerat:
Inser själv att det blev för mycket text. Bifogar några rykande färska bilder, och den knapphändiga dokumentation som jag har. Gul bild visar konstruktion. Svart-vit bild visar planlösning/översikt. De två sista är foton, där jag i ena bilden försökt markera positionen av betongplint/ankare i förhållande till linjen från nuvarande plattans ytterkant (panelen sitter sedan utanför plattans kant förstås).

Gul teknisk ritning som visar detaljerad konstruktion av 1 1/2-planshus utan källare med dimensioner och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit arkitektonisk ritning som visar planlösning för en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto av husgrund med märkningar som visar avstånd till betongplint och plattans ytterkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusbild av ett hus med trädäck, uteplats med möbler och markering där betongplint/ankare finns i relation till plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.