Hej på er!

Jag funderar på att bygga ett parhus.
Nu har jag börjat med skisser för att få en uppfattning om vad det kan tänkas kosta. Men det intressanta för mig just nu är egentligen vad det kan tänkas ta i tid/snickartimmar?
Jag har redan fått lite olika (läs enormt olika) idéer om hur många snickartimmar detta kan tänkas ta för att bli nyckelfärdigt.
Nu ber jag om er hjälp här på forumet om era tankar om tid för följande bygge.

En huskropp på ca 15*10 meter (150m2 platta på mark) med 2 fulla plan a' 2,40 m samt vind med ståhöjd i mitten (ca 2,2m).
Vardera "hus/lägenhet" blir alltså ca 135 m2 + vind och kommer att innehålla 2 badrum rakt ovanpå varandra ett kök och ca 5 rum.
Det kommer att byggas en terass/balkong med utgång från andra våning på ca 32m2. Under denna kommer det bli en carport. Vi lägga en speciell papp under terassen för att kunna ha bilen där under.
Vardera hus/lägenhet kommer ha varsin takkupa som är ca 3 m bred och går i liv med huskroppen. Alltså kommer huskroppen ha 2 takkupor totalt. Takvinkel på ca 27°.

Huset kommer att byggas helt i trä, med liggande och stående panel på utsidan. Ytterväggar med reglar 220+45 samt isolering. Insidan kommer ha 45 eller 70 regel, OSB och gips som kommer att spacklas och målas. Alltså inga tapeter.
Mellanväggen som separerar huset kommer att vara brandvägg med dubbel gips.
Golvvärme kommer att läggas i alla plan. Klickgolv ovanpå. Badrummen kommer att vara helkaklade.

Slutsats: Ett hus med två lägenheter/ ett parhus med 150 m2 platta, två hus invändigt om totalt ca 270 m2 (135m2*2) + vind ca 90 (45m2*2) m2
Vinden kommer bara vara ett stort rum med OSB och gips på väggar och tak samt klickgolv. Inga mellanväggar eller rum. "oinredd vind" om man kan kalla det så.

Vad tror ni att detta tar en snickare att bygga?
Tacksam för alla "gissningar"

Min erfarenhet (om än liten) säger att det går fortare att bygga ett parhus än två separata hus, samt att det är "enklare" att bygga nytt än att renovera ett gammalt hus då men inte behöver ta hänsyn till gamla sneda väggar och golv. Då menar jag totalrenovering där endast stommen står kvar men alla ytskikt, väggar och tak och kanske bjälklag ändras...?

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.