Skulle vi klara detta?

  • Antal röster
    12
Halloj.

Mina föräldrar har en superstor tomt på öland, ca 2000 kvm och jag fick iden om att jag (22 år) och min lillebror (20 år) kanske skulle bygga ett bostads eller fritidshus på ena delen av tomten som vi sen skulle sälja för att kunna köpa egna bostäder i stockholm där vi bor. Det verkar som att hus i det här området är värda 1.5 till 2.5 mkr och vi skulle i så fall lägga ned 3 månader på sommararna. Ytan är en helt plan slät gräsmatta som då är ca 800-1000 kvm meter som vi skulle bygga på. Vi har ingen tidigare erfarenheter men är en studerande civilingenjör och en snart studerande civilingenjör som är väldigt motiverade till att lära sig och jobba med projekt. Är det här görbart eller är jag helt ute och cyklar? :)
 
Jag tror rent krasst att ni kommer tjäna mer pengar genom att extraknäcka dom tre månaderna på valfritt sommarjobb. Det kommer troligtvis inbringa mer pengar än att ni bygger ett hus i dagsläget.

Du nämner inget om storlek på huset som du vill bygga etc.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Jag tror rent krasst att ni kommer tjäna mer pengar genom att extraknäcka dom tre månaderna på valfritt sommarjobb. Det kommer troligtvis inbringa mer pengar än att ni bygger ett hus i dagsläget.

Du nämner inget om storlek på huset som du vill bygga etc.
Jag vet att det i dagsläget kanske inte är bra att sälja hus men säg att vi är klara om 3 år och då kanske marknaden ser bättre ut. Vad gäller storleken så har jag ingen bild alls ännu. Men antagligen inte superstort eftersom det är vi två som jobbar på det på sommrarna.
 
Redigerat:
1. Går tomten att stycka av?
2. Finns detaljplan?
3. Hur stort får man bygga?
4. Finns kommunalt v/a?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Går tomten att stycka av?
2. Finns detaljplan?
3. Hur stort får man bygga?
4. Finns kommunalt v/a?
Tomten går att stycka av.
Det finns tyvärr ingen detaljplan ich därav går det väl inte att veta hur stort man får bygga heller.
Det finns kommunalt vatten och avlopp.

Antar att detaljplanen behövs för att man ska få börja bygga. Vad skulle det kosta att begära en sådan?
 
Detaljplan behövs inte för att få bygglov, det är enklare utan detaljplan. Räkna med att det kostar er minst 1,5 Mkr att slå upp ett hus på 100m2 med hygglig standard och det kommer ta några år om ni bara jobbat på semestern för att spara pengar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detaljplan behövs inte för att få bygglov, det är enklare utan detaljplan. Räkna med att det kostar er minst 1,5 Mkr att slå upp ett hus på 100m2 med hygglig standard och det kommer ta några år om ni bara jobbat på semestern för att spara pengar.
Tack för svar. Finns det nåt sätt eller nånstans som det går att få en översiktsbild över alla kostnader?
 
Kolla på hustillverkarnas hemsidor , brukar redovisas hos vissa
 
wildeside
Richard Götherström Richard Götherström skrev:
Tack för svar. Finns det nåt sätt eller nånstans som det går att få en översiktsbild över alla kostnader?
Här kan du rita ihop och se vad en byggsats skulle kosta.
 
harry73
2000kvm är inte stor och 1000kvm är litet.

För att bygga hus behöver man lägga ut mycket pengar för att kunna bygga och förtjänsten kommer efteråt när nu säljer.

Vill föräldrarna stycka av och få mindre tomt, är det troligtvis bättre att sälja tomten obebyggd
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Med priser på 1,5 till 2,5 miljoner så kommer vinsten inte att bli särskilt stor (relativt sett), definitivt inte tillräckligt för att köpa lägenheter i Stockholm för. Jag tror inte att projektet är omöjligt dock, man kan lyckas med mycket om man bara vill. Om ni bara kan jobba på somrarna så gäller det att huset klarar av att stå tomt övrig tid.
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Med priser på 1,5 till 2,5 miljoner så kommer vinsten inte att bli särskilt stor (relativt sett), definitivt inte tillräckligt för att köpa lägenheter i Stockholm för. Jag tror inte att projektet är omöjligt dock, man kan lyckas med mycket om man bara vill. Om ni bara kan jobba på somrarna så gäller det att huset klarar av att stå tomt övrig tid.
men kanske till en kontantinsats åtminstone heheh. Jaaa precis.
 
wildeside wildeside skrev:
Här kan du rita ihop och se vad en byggsats skulle kosta.
vart är ”Här”? Missar jag något?
 
BirgitS
Richard Götherström Richard Götherström skrev:
men kanske till en kontantinsats åtminstone heheh. Jaaa precis.
Fast det har du väl också om du jobbar 3 x 3 månader och sparar alltihop.

Beroende på vad du vill jobba med senare och lyckas få tag på för sommarjobb kan det vara bättre att ha tre sommarjobb i CV:et.
 
Redigerat:
wildeside
Richard Götherström Richard Götherström skrev:
vart är ”Här”? Missar jag något?
Sorry! missa att klistra in länken, så är det att bli gammal:rofl:
https://www.lundqvisttravaru.se/
Har byggt med deras byggsats och tyckte den va enkel och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.