Hej! Försöker klura lite på möjligheterna att bygga ett enbostadshus på min pappas mark vilket är tillhörande en jordbruksfastighet. Att få positivt förhandsbesked för att bygga på sådan mark har jag förstått är lite svårare än vanligt. Min fundering nu är bara HUR svårt det egentligen är och vad jag kan göra för att öka chanserna för att få positivt svar.

Tomten där vi vill bygga är i anslutning till befintliga bostadshus och övriga byggnader där pappa bor och tomten ligger även i anslutning till väg, avlopp, vatten och el.

Någon som vet om chanserna ökar om jag och min sambo ansöker om förhandsbesked med avsikt att stycka av tomt eller om pappa ansöker om förhandsbesked för att få bygga på sin mark utan avstyckning? Och vilka chanser överlag tror ni det finns för att få ett positivt besked?

Lägger med en bild där den röda cirkeln visar den tilltänkta byggplatsen och befintlig bebyggelse på fastigheten är till höger.
 
  • Flygbild över jordbruksfastighet med röd cirkel markerande tänkt byggplats nära väg och befintliga hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
N Nedbjork skrev:
Min fundering nu är bara HUR svårt det egentligen är och vad jag kan göra för att öka chanserna för att få positivt svar.
Är ingen expert på detta, men helt klart är att det beror mycket på omständigheterna, så det går inte att säga något generellt. I översiktsplanen kan det t.ex. finnas saker som talar både för och emot. Finns det redan samlad bebyggelse underlättar det. Kommunens allmänna inställning påverkar såklart.

Hur som helst känns det uppenbart att man försäkrar sig om att det är byggbart innan man påbörjar en avstyckningsprocess. Avstyckningen lär väl iofs inte gå igenom om man inte tillåter några villatomter där.
 
Vem som söker är oväsentligt enligt mig då kommunen bör göra en bedömning om det går att stycka av eller ej, och vad de tycker om det, men det är såklart olika för olika kommuner... Ibland försöker man förhindra framtida avstyckning genom att vid generationsboenden kräva att den nya byggnaden ska ingå i befintlig gårdsbild så den inte har någon naturlig egen tomt exempelvis.

Spontant tycker jag det går att argumentera för att det ligger i anslutning till befintlig bebyggelse, att marken inte är lämpligt att bruka rationellt med moderna maskiner med hänsyn till att ytan mellan skogsdungen till väster och befintliga byggnader är så liten så det inte går att köra runt utan att backa och vända.

Man behöver inte nödvändigtvis trycka sig så nära befintliga hus som du gjort utan kanske placera tomten mitt på området mellan dungen och din fars byggnader istället, eftersom man annars ändå lämnar en yta närmast dungen som inte går att göra något med.

Fördelen med placeringen du redovisat kan dock vara att området närmast dungen kan användas som tillfart till åkrarna så man inte helt stänger tillträdet över den ytan, även om det på detta foto inte ser ut som det går så mycket maskiner just där.

Jag tycker inte det är en helt tokig placering, men kolla om det finns någon översiktsplan och vad den säger om tillkommande bebyggelse i området. Det vara stränge där.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.