Många Kommuner tillåter tillbyggnader utan vare sig bygglov eller bygganmälan.

Förutsättningen för detta tycks vara att Huset skall ligga utanför planlagt område inte ha mer än 2-3 granntomter som är bebyggda. Sedan finns det restriktioner på att tillbyggnaden inte får vara mer än max 50% av huvudbyggnaden. Ex. kan en huvudbyggnad på 76m2 byggas till med max 38m2. Vissa kommuner har dessutom en begränsning på 30m2 som övre maxtak. Så dessa 38m2 skulle då bli 30m2

Är det någon här som utnyttjat dessa ganska frikostiga regler ?

Att ex bygga ut med ett extra sovrum eller annat ?

Är det bara att köra om samtliga kriterier är uppfyllda ?
dvs börja bygga utan att vare sig göra en bygganmälan eller ansöka om ett bygglov ?
Skall man "medddela" sin kommun att man tänker utnyttja dessa regler med någon form av skrivelse eller är det bara att bygga och sedan "försvara" sitt tilltag med hjälp av de gällande reglerna om någon undrar ?

Så hur fungerar detta egentligen i praktiken ?

Någon som vet?

Nedan klippt från Motala kommuns Hemsida:

Utanför detaljplanelagt område och också utanför sammanhållen bebyggelse finns det möjligheter att utföra vissa åtgärder på fastigheter med ett en- eller tvåbostadshus, utan att du behöver ansöka om bygglov eller anmälan.

För detta behöver du inte ansöka om bygglov eller göra en anmälan:

  • Liten tillbyggnad. Enligt Motala kommuns riktlinjer, max 50 procent av befintlig byggnadsarea, dock max 30 m² och vid ett tillfälle. Exempel: Har byggnaden en befintlig byggnadsarea om 50 m² får tillbyggnaden vara högst 25 m².
  • Uppföra komplementbyggnad. Enligt Motala kommuns riktlinjer, max 50 m² och vid ett tillfälle. Exempel: finns det ett befintligt garage på 30 m² får det byggas till med 20 m² så att den totalt blir 50 m².
  • Murar och plank.
  • Friggebod max 15 m² sammanlagt. Exempel: Två byggnader om 10 m² respektive 5 m².
  • Skärmtak max 15m² sammanlagt. Exempel: Ett skärmtak på 5 m² över entré och ett skärmtak på 10 m² över uteplats.
  • Schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar markens höjdläge.
  • Trädfällning.
  • Fasadändringar.
  • Rivning av byggnader (anmälan krävs dock för rivning av hela eller del av huvudbyggnad samt för rivning av ett komplementbostadshus).
 
Jag byggde ett garage på 50 kvm som komplementbyggnad, några år senare såg jag att garaget fanns med på lantmäteriets kartor, så långt var det inga problem. Men max 50 kvm som komplementbyggnad har nog inte kommunen stöd för, jag tror lagstiftningen säger att komplementbyggnaden får inte dominera över huvudbyggnaden.
 
Kan finnas andra kriterier som åligger utöver att det ska ligga utanför detaljplanerat område osv.
Jag får bygga ut 50kvm utan bygglov eller anmälan på mitt hus på 150kvm, men mitt hus ligger inom ett "riksintresse för kulturmiljövård" vilket innebär att jag inte får bygga ut hur jag vill rent estetiskt. Bäst är att kolla med kommunen innan du tar tag i hammaren.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P PHerrdahl skrev:
Kan finnas andra kriterier som åligger utöver att det ska ligga utanför detaljplanerat område osv.
Jag får bygga ut 50kvm utan bygglov eller anmälan på mitt hus på 150kvm, men mitt hus ligger inom ett "riksintresse för kulturmiljövård" vilket innebär att jag inte får bygga ut hur jag vill rent estetiskt. Bäst är att kolla med kommunen innan du tar tag i hammaren.
Jo det är sant att det kan finnas kulturvärden i ett område eller en byggnad som ligger avsides/enskilt.
Har kollat med kommunen och det är tydligen helt OK att bygga till så som jag tänkt utan varesig anmälan eller bygglov.

Dock så tycks det finnas restriktioner på vad en sådan utbyggnad skulle användas till, ett extra rum är ok liksom ett garage eller utrymme utan teknisk utrustning ? Undrar om tvättstuga hamnar där ?

Nu är det bara ett extra rum utan något speciellt tekniskt i rummet så det var trydligen helt ok. Huvudbyggnaden är 6,6x12.1 dvs nästan 80m2 vilket skulle ge en maxgräns på 40 m2 i tillbyggnad enligt kommunens regler. Nu blir min utbyggnad lite mindre (32m2) så det bör inte bli några framtida problem som jag ser det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.