Hej!
Har funderat på att köpa en ny köksfläkt, men har ett litet problem. Det är i dagsläget kaklat "runt" den befintliga fläkten och den vi tänkte köpa är tunnare vilket innebär att kaklet inte når ändå upp.
De översta plattorna är kapade plattor, dvs inte hela så det blir inte snyggt att fortsätta kakla uppåt.
Finns det något sätt att lösa detta på utan att kakla om eller flytta ner överskåp? Går det att på något sätt ta loss de översta och sätta nya?
Skickar med 2 bilder.
Kök med kakelvägg runt en köksfläkt ovanför en spishäll och träbänkskiva, grå kökslådor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt monterad ovanför vita kakelplattor, vissa kapade vid fläktkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni kan få tag på fler plattor av samma typ av kakel borde det gå att få ner de översta plattorna och sätta dit nya.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Sätt en kakellist under fläkten om du inte har mer av samma kakel
 
  • Gilla
NisseNisseNisse och 1 till
  • Laddar…
Jag har mer av samma kakel, men den översta raden som sitter nu är lite kapade.
 
Centano Centano skrev:
Om ni kan få tag på fler plattor av samma typ av kakel borde det gå att få ner de översta plattorna och sätta dit nya.
Japp, har mer kakel!
Har du förslag på hur jag ska få ner dom utan att skada de andra?
 
Jag skulle först kratsat ut fogen runt de plattor som ska bort och sedan försiktigt försökt få in något (stämjärn eller liknande) bakom plattorna från överkant och bryta försiktigt, alternativt borra sönder plattorna först. Allt jobb får göras försiktigt så inga andra plattor spricker samt säkra så att borren inte går in för långt i väggen om borr används. Köksfläkten måste såklart monteras bort först. Se även till att skydda bänkskivan och hällen.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Ta en kofot eller liknande och bänd loss dom uppefrån när du tagit bort fläkten, ta något lämpligt och ta bort resterande fix med, och smäll dit nya platter
 
  • Gilla
Ankan_77 och 1 till
  • Laddar…
Tobias86fransson Tobias86fransson skrev:
Ta en kofot eller liknande och bänd loss dom uppefrån när du tagit bort fläkten, ta något lämpligt och ta bort resterande fix med, och smäll dit nya platter
Ja svårare är det inte.
Men så klart man kan säkert komplicera det något våldsamt om man vill:rofl:
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Alright! Då provar vi det
Förresten. Jag har inget fix så jag funderar på om det är enklast att köra kakellim. Bygger det ungefär samma höjd eller är det tunnare?
 
A Ankan_77 skrev:
Alright! Då provar vi det
Förresten. Jag har inget fix så jag funderar på om det är enklast att köra kakellim. Bygger det ungefär samma höjd eller är det tunnare?
Det märker du, men troligen kommer fix sitta kvar på väggen då du bryter bort plattorna.
Bryt bort dom gamla, häll upp en ny och besluta vad du behöver sätta fast den nya med för att de skall bli på samma nivå som det som är kvar, Björnklister är troligen det enda som inte fungerar.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.