Rivit en gammal del av ladan som jag nu tänkte bygga upp igen. Bilden visar befintlig mur. Tanken är att gå på med ett eller två varv till med leca för att få något högre mur för att sedan sätta syllstock (kommer bygga med stockar som det tidigare varit)

Lite osäker på hur jag ska fixa till detta. kan man gå på med lecablock ett par varv runt tro? och fylla på med bruk så det blir i våg?

Befintlig mur av lecablock i en rivningsmiljö, redo för att höjas med fler block för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som kan hinta om hur man bygger vidare på denna mur..? Funderade ett slag på att bygga en gjutform och gjuta runt om så att allt hamnar i våg för att därefter gå på med 2 -3 varv leca. Men vi snackar ca 23meter grundmur => 10cm bruk på det och man landar på 40 säckar betong :)

Lite osäker på tillståndet i denna gamla mur oxå... kan man armera och fylla hålen i blocken tro för att stadga upp?

Eller så river man skiten och bygger nytt...
 
Att lägga på betong för att få det i våg tror jag är meningslöst. Vill man bygga vidare, så hade jag lagt leca ett par varv och sett till att det blev i våg efter det.

Den avgörande frågan är ju hur den befintliga muren mår?

Jag tror ju iofs att risken för sättningar är större om man river allt och börjar om. Jag hade vågat att köra på.

En kommentar från en amatör!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jo ja vågar nog att köra på... men du menar att man justerar nivån medans man lägger ett par varv leca? hur lätt är det om det diffar x antal cm? Känns ju som att det bara går att justera minimalt (vet inte hur skevt det är men jag gissar ju att det är skevt... ) Man kan ju iof börja kapa i lecablocken oxå för att öka på justermöjligheten...

Riva och bygga upp en 7.5x7.5 meter mur med 3 sidor(4 sidan vätter mot befindlig lada och ska vara öppen), 2.5m hög känns inte så lockande...
 
Jag menar att fogtjockleken under lecablocken lätt kan diffa några cm
 
Vad är det som hindrar att du lägger ny syll direkt på muren som den är? Ev. ojämnheter måste väl gå att utjämna med distansmellanlägg.
 
Det går att justera om det rör sig om 1-2 cm, mer än så blir vingligt att höja då kan man istället sätta en liten form på slutet och gjuta så det blir i våg.
 
Jag vill komma upp mer ovan mark på ena sidan. Ladan ligger i en sluttning och jag står alltså på marken bakom ladan och fotar där alltså bakre muren går i linje med gräsmattan.

Jo ja köper att jag kan öka på mängden bruk under blocken men det går la bara att justera nån cm... kanske räcker iof
 
En bra början vore väl att mäta upp hur mycket det diffar i höjd mellan olika delar av muren.
Dags kanske att skaffa en laser :)

Hur hög är den förresten?
Varför måste du höja den?

Svårt att se på bilden, och vi ser ju inte heller hur murens skick är i stort.

Arne999 skrev:
...kan man armera och fylla hålen i blocken tro för att stadga upp?...
"Hålen" är förmodligen redan fyllda med bruk i varje skiftskarv.
 
En annan bild Rivningsarbete med nerfallna träplankor och en stege vid en gammal byggnadsgrund intill en ny träbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket höjddiffar det som du vill rätta till innan du murar vidare?
 
Inte mätt upp det så bra än... bara börjat fundera på hur jag ska göra . Lite diff kanske man kan leva med?
 
Om det bara handlar om att våga upp ett antal centimetrar så kan man göra en riktigt enkel "gjutform" av brädor som man tvingar fast.
Enkel gjutform av brädor med tvingar för att höja betongcentimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
snyggt! jo det va så jag tänkte oxå + men det blir ju en jäkla massa bruk om man ska ha nån minsta tjocklek på det man drar på. Kanske inte behövs iof?
 
Köp cement och ballast istället för färdigblandad torrbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.