Hej,

Jag planerar att bygga på en våning på mitt hus som har tegelafasad. Min fråga gäller förstärknigar som behöver göras i ytterväggarna eftersom de nya takstolarna kommer ju att överföra mycket mer last än de som finns nu. Huset är byggt i ett plan och har ganska låg takvind där man knappt kan stå uppträtt. Jag fick information från ett håll att jag skulle behöva riva tegelfasaden för att sätta in extra regler i ytterväggarna eller riva gips på insidan för att göra dettsamma. Jag vet inte heller om komunen tillåter att byta tegelfasad mot träpanel, det måste jag ta reda på men om dem inte låter mig göra det så vet jag inte om det finns några alternativ. Kan man inte lägga de nya takstolarna på tegelmuren ? Det är ett mycket hårt bränt tegel som man annars bygger flervånginshus utav. Jag tänkter att man kanske kunde lägga stålbalkar med H-profil på fasadmuren och sedan takstolarna på dem. Balkarna borde fördela lasten jämt och tegel tål mycket mer belastning än trästolpar. En annan ide som jag fick är att gjuta en stödmur med armering ovanpå den högsta tegelraden och sedan lägga ett hammarband och takstolarna . Är det någon som vet hur man kan göra så att det är godkänt och kommer att hålla de kraven som ställs för 1,5 plans hus. Man kanske inte behöver förstärka i ytterväggarna utan ha bärande innerväggar som stötter upp takstolarna i mitten? Vad jag kunde se så i ytterväggarna bakom tegelfasaden ligger 95mm regler med 60 cm CC mellan dem. De vilar på en syl som är lagt på en gjuten betongplatta. Plattans storlek är 1125/925 cm. Så takstolarnas längd blir något mer än 925 cm. Tacksam för alla förslag.
 

Bästa svaret

Om du har ett hus med fasadtegel, vilket jag misstänker, så är det regelstommen inanför teglet som är bärande. Du behöver inte alls riva tegelväggen, men det blir lättare och ofta snyggare om du fortsätter med träpanel. Du sätter en plåt som täcker teglets överkant och som går bakom träpanelen. Det är inte självklart att lasterna på den bärande stommen ökar jättemycket. Taklasterna är i princip oförändrade. Du bör ta konstruktörshjälp för att klara ut detta. Om kommunen säger ja eller nej, beror på vad som står i detaljplanen. Kolla med dem innan du lägger ner för mycket jobb.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.