Hej! Vi har planer på att bygga ut vårt golvvärmesystem med radiatorer (golvvärme nedre plan och radiatorer övre plan). Vi behöver dra alla rör eftersom huset tidigare värmts med direktel.
Vi har idag en wirsbo golvvärmefördelare med 22mm anslutningar, och vi tänkte fortsätta med dimensionen 22 mm på kopparrören (15 mm på avstickarna).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är, vilken fördelare ska jag köpa för att kunna ansluta till befintligt system? Och vi kommer att behöva placera denna fördelare endera ovan eller under befintlig fördelare, då väggen till höger inte är lång nog. Vad är bäst och vad ska vi skarva med på bästa sätt (mjuka kopparrör?)? Så småningom räknar vi med att ha 4slingor med 3-4 radiatorer på vardera.

Tack!
 
Krilleman
Men radiatorer ska ju ha större framledningstemperatur än din golvvärme...
 
Vad har ni för uppvärmning idag?
 
krilleman_215 skrev:
Men radiatorer ska ju ha större framledningstemperatur än din golvvärme...
I teorin, absolut. I praktiken är vi tvungna att ha en framledningstemp på upp till 60 grader under kallaste delen av vintern.

Drömhus2012 skrev:
Vad har ni för uppvärmning idag?
Vedpanna mot tankar och golvvärme. Och oljeradiatorer...

Jag är medveten om alla negativa aspekter med att koppla på radiatorerna på golvvärmesystem. Men trots detta så mottager jag tacksamt tips på hur man kan göra detta på bästa sätt.

Tack!
 
Det måste ju bli till att överdimensionera radiatorerna rejält då.
 
Att ha golvvärme nere och radiatorer uppe är ju inte helt ovanligt normalt har övre plan lägre energibehov så det brukar funka ok. I dag brukar ju det mesta dras med slang rör i rör även om jag gillar koppar.
 
Eftersom ni har vedpanna med tankar. Kör upp en ny matning till radiatorerna från pannan. Låt golvvärmekretsen leva sitt eget liv där den är.
 
Då krävs det ju en egen styrning till radiatorerna verkar onödigt när det brukar funka att köra med samma framledning om man tar till raddarna. Sen när man tröttnat på veden får man ju bättre cop på värmepumpen och låg framledning är ju ingen nackdel med ved heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.