Hejsan!

I vårt område runt en stor flygplats verkar den enda möjligheten till att få bygga nytt är att bygga ett generationsboende på mina föräldrars gård (på en åker i anslutning till befintliga fastigheter=2 bostadshus+ekonomibyggnader). Bevarande av landsbygd kallas det, kommunen har uttryckt sig positivt om detta.

Alltså kommer det bli vi som äger huset men mina föräldrar äger marken (eller kan de kanske ge den till oss?), hursomhelst kan vi nog inte ansöka om styckning förrän huset är byggt (för att behålla skälet att bygga). Vi kan kanske äga marken och huset men att det inte är en egen fastighet

Vilka problem ser ni med detta, nu och för framtiden? Om styckningen går igenom efter bygget är det ju inga problem alls men vad händer om det inte gör det? Så länge mina föräldrar bor där är det ju inga problem men man vet ju aldrig vad som händer.

Vad tror ni banken säger?

Alla sorters synpunkter mottages gärna, jag har tänkt mycket men säkert inte på allt.
 
Den första intressanta fråga är naturligtvis om du har syskon eller är ensam arvtagare en dag framöver?
 
Om ni är flera syskon med lika arvsrätt bör du kontakta en jurist som kan hjälpa dig att utforma avtal, testamente m.m. som säkerställer att du en dag inte behöver lämna huset. Kanske kan en framkomlig väg vara att ta fram ett arrendeavtal på den aktuella markbiten. Jag har för mig att arrendatorns rättigheter är ganska långtgående. Mer information om det kan du få från Lantmäteriet.

Villaägarna har också kostnadsfri juridisk rådgivning som kan vara en bra start innan du går till en fastighetsjurist.
 
Även om ni och övriga inblandande idag är bästa vänner och allt sker i perfekt samförstånd, så är det omöjligt att veta hur den saken ser ut om 5,10 eller 15 år. De mest osannolika saker händer i livet. Så se till att ha bra papper på allt.

Jag tror att banken blir ett stort problem (det första ni borde undersöka).

Om ni bygger på mark som inte är avstyckad så borde det vara era föräldrar som står för bygget, och istället säljer det till er när avstyckningen blir möjlig.

Ett alternativ kanske är att ha ett arrendeavtal på marken (vet inte tillräckligt om arrende för att kunna säga om det gör någon nytta i det här fallet).

Det är tänkbart att banken också kan hjälpa er med juridiken i det här fallet.
 
Vi är 3 syskon som har arvsrätt på gården så någon form av juridisk lösning måste fram för som sagt, man vet aldrig vad som händer. Jag tyckte att hempularens förslag var ganska bra, att föräldrarna står för allt tills den dag det går att köpa det som en egen fastighet.

Men, om ett antal år så kan det kankse bli ganska lustigt om jag och mina två syskon bor precis bredvid varandra, vi kommer att bli lite av en sekt... Och om de inte vill flytta in, vad ska vi göra av de överblivna husen, verkar jobbigt att hyra ut. Och det är redan idag väldigt dyrt att köpa ut de övriga syskona, om det står ett 3:e bostadhus på gården så kommer det nästan vara omöjligt.

Vad vet ni om styckning, tror ni att det skulle kunna bli problematiskt? Jag vet inte vad som kan ge avslag. Att man försöker hitta kryphål kanske...
 
Säkraste svaret får du från lantmäteriet direkt.

Du vill alltså nybilda en fastighet enbart för bostadsändamål. Den nya bostaden hamnar i anslutning till andra befintliga bostäder. Den nya fastigheten påverkar knappast markanvändningen negativt för befintligt jordbruk...

Jag har svårt att se varför du skulle bli nekad nybildningen, vare sig huset redan står där på ofri grund eller om du reglerar gränserna i samband med bygglov.
 
Har inte närheten till flygplatsen betydelse?
Vi skulle för några år sedan bygga i Vallentuna/väsby och då hade man inte ännu byggt 3 banan. Vårt bygglov hamnade i regeringsrätten när en granne överklagade bygglovet. En av orsakerna till detta var att OM det skulle byggas en 6:e bana skulle det bli problem för oss med buller, nedfall mm. Detta eventuallitet hindrade vårt bygglov i mer än 1 år.
Du bor i närheten av Arlanda eller hur? Där finns vissa områden där det föreligger byggförbud pga närhet till flygplatsen, både i Knivsta, Vallentuna och Sigtuna är nybyggnation förbjuden, så jag förstår att du ev måste gå denna väg för att få ett nytt hus, alltså genom att bygga på föräldarnas tomt.
 
Anders1010: Ja, det stämmer. Nära Arlanda verkar detta vara enda möjligheten att få bygglov.

Planen är just nu att ansöka om förhandsbesked och om det blir godkänt ska vi ansöka om styckning. Får vi inte stycka (av någon anledning) så lägger vi nog ner projektet. Då har vi bara utlägg för förhandsbeskedet.
 
Eller när har man störst chans att få stycka, efter ett förhansbesked eller efter ett bygglov? Spelar det någon roll?
 
Spelar ingen roll. Lantmäteriet vill bara veta att kommunen i princip medger användning av marken för bostadsändamål.
 
Om man fått ett positivt förhandsbesked, vad kan stoppa ett bygglov?
 
Detaljerna!

Hur du i detalj tänker dig att ditt hus ska bli framgår inte av förhandslovet. Men när du klargör detaljerna i bygglovsansökan kan byggnadsnämnden mycket väl stegra sig och sparka bakut.
 
Jag tycker du dessutom skall räkna in vad som händer vid en eventuell skiljsmässa eller att någon av er lämnar jordelivet för tidigt. Kommer dina föräldrar att vilja ha sin före detta svärdotter bo där? Om någon annan än du och dina syskon köper gården en dag, hur nära dem vill du bo? Det kan vara en idé att ändå ha lite distans till husen.

Det är rätt knepiga frågor som man måste fundera över innan miljonerna är spenderade.
 
Jag håller med att det är mycket att tänka på och det optimala hade väl vart att bygga där det inte finns så stor risk att bo granne med släktingar men vi har inte mycket att välja på, bygglov här är nästan omöjligt. Vi kommer inte bygga om vi inte får stycka av tomten och om vi får stycka av är det ju bara som om vi bodde grannar, vi kan ju sälja och flytta hur vi vill.
 
Ska ni låna pengar blir det ju på föräldrarnas fastighet ni får låna men ni borde kunna stå på lånet. Banken ger inga så stora lån utan någon säkerhet.
Vad ni än gör skriv papper om det finns andra syskon/arvingar än du. Vad händer om du avlider. Olyckan kan vara framme när som helst och då blir det inte muntert om det inte finns något skrivet.
Bara för att du får bygglov betyder ju inte det att du kan få stycka den sedan. Lantmäteriet kan ju sätta stopp för styckning om de vill (kan inte reglerna) och då står ni med ett hus som står på ofri grund. Om huset står på ofri grund kan ni inte belåna det och ni kan heller inte sälja det hur som helst. Vad händer om dina föräldrar vill sälja sitt hus och ni vill bo kvar? De nya ägarna kanske inte vill ha ert hus utarrenderat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.