Jag har ett attefallshus på tomten.
Har nu för avsikt att bygga en trall runt attefallshuset. Gräva ur lite och lägga ev markisolering eller endast markduk under.

I marken ligger jordvärmeslangar.
Vet inte exakt på vilket djup.
Förmodligen börjar slangarna sakta gå uppåt i marken just där för en bit längre bort går de sen upp genom markytan och in genom min fasad till huvudfastigheten.

Min fråga är:

Bör man undvika att bygga trall ovanför jordvärmeslangar? Kan det bli problem med jordvärmen alternativt trallen? Eller är det inga problem? Något särskilt man bör tänka på?

Någonstans i mark ligger även inkommande vatten.

Tack på förhand!
 
S Slottsfrun skrev:
Jag har ett attefallshus på tomten.
Har nu för avsikt att bygga en trall runt attefallshuset. Gräva ur lite och lägga ev markisolering eller endast markduk under.

I marken ligger jordvärmeslangar.
Vet inte exakt på vilket djup.
Förmodligen börjar slangarna sakta gå uppåt i marken just där för en bit längre bort går de sen upp genom markytan och in genom min fasad till huvudfastigheten.

Min fråga är:

Bör man undvika att bygga trall ovanför jordvärmeslangar? Kan det bli problem med jordvärmen alternativt trallen? Eller är det inga problem? Något särskilt man bör tänka på?

Någonstans i mark ligger även inkommande vatten.

Tack på förhand!
Ingen som vet?
 
Så länge du inte gräver så djupt att du kommer i kontakt med slangarna och är beredd att riva trallen om slangarna av någon anledning behöver grävas upp har jag svårt att se några större problem. Jag skulle nog dock föredra att lägga trallen på betongplattor istället för att gräva ut och gjuta djupa plintar som riskerar att komma i närheten av slangen.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Så länge du inte gräver så djupt att du kommer i kontakt med slangarna och är beredd att riva trallen om slangarna av någon anledning behöver grävas upp har jag svårt att se några större problem. Jag skulle nog dock föredra att lägga trallen på betongplattor istället för att gräva ut och gjuta djupa plintar som riskerar att komma i närheten av slangen.
Tack snälla för svar! Uppskattas!

Har tänkt lägga plattor, inte plintar.
Bara gräva bort översta lagret på marken.
Vet inte exakt hur mycket som krävs.

Tror du markisolering funkar?
Markduk kan ju iallafall inte vara några som helst problem.
 
S Slottsfrun skrev:
Tack snälla för svar! Uppskattas!

Har tänkt lägga plattor, inte plintar.
Bara gräva bort översta lagret på marken.
Vet inte exakt hur mycket som krävs.

Tror du markisolering funkar?
Markduk kan ju iallafall inte vara några som helst problem.
Jag funderar lite på om markisolering kan påverka markvärmen något. Du kanske kan höra med den firma som installerade allt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag funderar lite på om markisolering kan påverka markvärmen något. Du kanske kan höra med den firma som installerade allt?
Klokt! Det ska jag göra!
 
Att ta reda på var ledningarna går innan man gräver är alltid bäst. Annars gräv försiktigt.

För jordvärmen lär det inte ha någon praktisk betydelse vad som finns på en liten yta ovanför.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Någon speciell orsak till att du vill lägga markisolering under trall? Verkar udda, men du kanske har ett skäl?
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
O O skrev:
Att ta reda på var ledningarna går innan man gräver är alltid bäst. Annars gräv försiktigt.

För jordvärmen lär det inte ha någon praktisk betydelse vad som finns på en liten yta ovanför.
Tack snälla för svar! Uppskattas!
 
F fredrik.johansson skrev:
Någon speciell orsak till att du vill lägga markisolering under trall? Verkar udda, men du kanske har ett skäl?
Vet faktiskt inte… var snickaren som pratade om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.